De verzwakking in de offshore helikopter sector is op zijn laagste punt gekomen zegt het studiebureau Flight Ascend Consultancy.
De zwakte in de olie- en gassector hebben leveringen van zware en medium helikopters in de voorbije jaren dramatisch zien dalen. Het studiebureau ziet de situatie op het huidige peil stabiliseren maar een echte verbetering ziet Flight Ascend Consultancy nog niet voor begin 2018.
De komende 12 to 18 maanden zullen afwisselend tekenen van stabilisatie en lichte groei vertonen.
Zoals ieder jaar heeft Flight Ascend Consultancy de waarde berekend van de verschillende helikopters in functie van de fluctuatie's van de markt en de vooruitzichten. In deze berekeningen worden ook afschrijvingen en toekomstige ontwikkelingen in acht genomen. Ben Chapman is de Britse valuations manager en hij zag de situatie duidelijk minder negatief in.
Na een rotslechte periode 2014-2015 was 2016 duidelijk minder slecht en specifiek voor de Airbus Helicopters EC135 P2+ en AS332 L1, en Leonardo's AgustaWestland AW169 en AW189 was de waarde daling minder erg dan de rest van de markt.
Daartegenover stond dat Sikorsky's meest recente modellen, de S-76 variante C++ en D, substantieel meer warde verloren.
De grounding van de Airbus H225 – naar aanleiding van het ongeval in Noorwegen waarbij 13 personen het leven lieten - heeft een deel van de overbodige capaciteit ge-absorbeerd en de waardes van andere helikopters verbeterd.
Als nu nog de olieprijs verder aantrekt zal deze oefening alleen maar beter worden. Dus toch een lichtje aan het einde van de lange donkere tunnel waarin de off-shore helikopter industrie zich bevindt.