Begin juli 2021 maakten we melding van de problemen die Boeing en Leonardo hebben met de certificatie van de MH-139 Grey Wolf. Intussen hebben we meer informatie gekregen over deze problemen.
De MH-139 Grey Wolf helikopter werd door het Amerikaans leger aangekocht om de intercontinentale ballistische nucleaire raketten te bewaken en het transport te verzekeren van Amerikaanse regeringsfunctionarissen en veiligheidstroepen. Het toestel wordt door Leonardo en Boeing gebouwd in de US en was bedoeld om snel te worden geleverd omdat het reeds een certificatie had in de US als Leonardo AW139 en reeds in serie-productie is.
Maar de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA eiste dat de MH-139A een nieuwe certificatie kreeg omdat het toestel aangepast is om met militaire uitrusting te vliegen en dat zulks niet is voorzien in de certificatie van de civiele Leonardo AW139.
En bij deze certificatie ging het dus mis want bij het testen van de luchtsnelheidsensor werden foute resultaten opgetekend. Blijkbaar was de luchtinlaat van de pitotbuis beïnvloedt door een luchtwervelingen van een kap. Boeing en Leonardo hebben intussen het euvel reeds opgelost door de kap aan te passen.
Boeing vertelde intussen aan onze collega's van Vertical dat het certificatie-testprogramma met de FAA nu terug wordt verder gezet. Deze testen zullen vermoedelijk nog duren tot eind 2022.
Over de Boeing - Leonardo MH-139
De MH-139 is een samenwerking tussen helikopterbouwer Leonardo en Boeing. Leonardo bouwt een basisvariante van haar AW-139 burgerhelikopter en stuurt die dan naar Boeing die het toestel van een volledige militaire uitrusting voorziet en uitlevert aan het Amerikaans leger.
De transformatie door Boeing is vrij ingrijpend. De cargo deur wordt volledig aangepast om de plaatsing en het gebruik van machinegeweren en andere gevechtsuitrusting te kunnen plaatsen. De MH-139 krijgt speciale brandstoftanks van het type dat zichzelf kan dichten als er een lek is. De helikopter wordt door Boeing ook voorzien van allerlei defensieve uitrustingen. Ook de vloer en de cockpit krijgen extra bescherming tegen inslagen van munitie.