Terwijl zowat iedereen zat te wachten op een grootscheeps Russisch offensief naar aanleiding van de eerste verjaardag van de inval in Oekraïne bleef het eigenlijk verraderlijk stil. De extra troepen, gevechtsvliegtuigen en aanvalshelikopters worden blijkbaar nog even achter de hand gehouden om op een meer geschikt en onverwacht moment te worden ingezet.
In het eerste jaar van de Oekraïense oorlog is het Russische leger zowat 300 helikopters verloren. Voor een leger die over zowat 2.500 helikopters beschikt is dit mathematisch gezien geen groot probleem maar het zijn vooral de goed inzetbare en geavanceerd helikopters die in Oekraïne gecrasht zijn. Zo is bijvoorbeeld van de meest performante Ka-52 Alligator gevechtshelikopter 25% van de vloot gecrasht. En dan rijst de vraag hoeveel van de overblijvende 2.300 helikopters wel degelijk vliegwaardig zijn en een bijdrage kunnen leveren in de huidige gevechten.
Het Oekraïense leger heeft in het afgelopen jaar heel wat helikopters kunnen neerhalen met de relatief simpele Manpads (man-portable air-defense system). De Britten hadden deze kleine draagbare luchtverdedigingssystemen vroeg in de oorlog aan Oekraïne geleverd en deze waren zeer effectief.
De laatste maanden hebben de Russen het gebruik van aanvalshelikopters aangepast en worden deze bijna niet meer ingezet diep in vijandelijk gebied. Ze vliegen nu meer ter ondersteuning boven de aanvalslinies van hun grondtroepen. Ze kunnen de frontlinie sneller verlaten en terugvliegen naar een beter beschermde basis.
Anderzijds vliegen de Russische helikopter nu ook meer in paren waarbij dan een Mi-28 helikopter de taak heeft om de luchtverdedigingsradars uit te schakelen terwijl de Ka-52 aanvalshelikopter grondposities kan aanvallen. Hieronder een video van een dergelijke missie.
Of je snel een groot aantal gevechtshelikopters kunt bouwen om de gecrashte te vervangen?
Russian Helicopters is groot staats-helikopterbedrijf met een totale capaciteit - civiel en militair samen - van 150 helikopters per jaar. Een dergelijke capaciteit snel opkrikken is geen evidente opdracht zoals blijkt uit de reactie van Poetin tegen zijn vice-premier Manturov eerder dit jaar.
De economische boycot van de Westerse wereld tegen Rusland zal dit overigens nog moeilijker maken. Daarnaast bouwt Russian Helikopters nog helikopters voor civiele doeleinden en voor bevriende buitenlandse legers.
Het is niet mogelijk om een snel groot aantal gevechtshelikopters te bouwen die in de komende maanden op het slagveld kunnen worden ingezet. Rusland zal zijn bestaande vloot moeten opfrissen en terug luchtwaardig maken.