Zowat een jaar na Service Instructie SI-1070R in April 2012 heeft Lycoming Engines (US - Avco Corporation) op 24 April 2013 Service Instructie SI-1070S gepubliceerd waarbij zo'n 31 motoren worden toegevoegd aan de lijst van de motoren die met ASTM D7547 UL 91 unleaded avgas mogen vliegen. In het totaal mogen nu 63 motoren met UL91 vliegen. De gebruiksvoorschriften zijn opgenomen in de Service Instructie en je doet er goed aan om deze door te nemen vooraleer met UL91 te vliegen en even ruggespraak te houden met je Maintenance Center.
EASA (European Aviation Safety Administration ) heeft reeds in 2011 een Safety Information Bulletin (SIB) 2011-01 uitgegeven die toestellen toeliet met UL91 te vliegen wanneer de motor daarvoor een goedkeuring heeft.
De volgende Lycoming motoren zijn nu ook geschikt bevonden en kregen een goedkeuring voor UL91 fuel: O-235-K, L, M, N, P; O-320-B, D; IO-320-B, D; AEIO-320-A, B, C; LIO-320-B; HO-360-C; HIO-360-B, G; O-540-A, E, F, G, H, J; and IO-540-C, D, N, T, V, W, AB, AF. Dit is wellicht de finale reeks van Lycoming motoren die zonder aanpassingen met UL91 zal kunnen vliegen. De OI-540 AE1A5 motor van de Robinson R44 Raven II is niet in de lijst opgenomen en kan dus niet met UL91 vliegen.
Nu deze Lycoming motoren goedgekeurd zijn en EASA met de SIB 2011-01 toelaat ASTM D 7547 Grade UL 91 fuel te gebruiken in de Europese Unie, kunnen de Guimbal Cabri G2 en de Robinson R22 en R44 Raven I en overigens nog een ganse reeks vliegtuigen vanaf nu UL91 tanken.
Een tijdje geleden contacteerden we TOTAL die ons bevestigde dat in de UK reeds 18 luchthavens UL91 ter beschikking houden. Ook in België, Duitsland, Nederland en Zwitserland zijn er reeds luchthavens met UL91 tankstations. UL91 is loodvrij en beter voor het milieu van de 100LL avgas. Overigens zou het ook goedkoper moeten zijn.