Airbus Helicopters heeft de NYPD (New York Police Department) een aanbieding gedaan voor twee Airbus H175 helikopters die twee Bell Helicopters 412 moeten vervangen. Het is de eerste keer dat Airbus Helicopters een H175 medium bi-turbine aanbiedt als politiehelikopter. De zwakke verkoopscijfers van de Airbus H175 nopen Airbus deze helikopters te gaan inzetten buiten de offshore en VIP transfers.
Deze aanbesteding is vrij belangrijk omdat het resultaat richtinggevend zal zijn voor de toekomstige vervanging van helikopters in de NYPD-vloot. In 2014-2015 verving de Newyorkse politie haar AgustaWestland A119 door Bell 429. In het totaal heeft de NYPD zeven helikopters in gebruik.
Airbus heeft de H175 aangeboden omdat NYPD een helikopter zoekt met minder geluid, veelzijdigheid, betrouwbaarheid, prestaties en de modernste technologieën die de hoogste veiligheid garanderen.
De NYPD zoekt een helikopter die alle missies aankan: bewaking, SAR (search and rescue), beveiliging tegen terrorisme, SWAT, medische evacuatie, redding vanop hoge gebouwen en brandbestrijding. Airbus is ervan overtuigd dat haar H175 al deze opdrachten tot een goed einde kan brengen. De Helionix glass cockpit staat de piloot bij die moeilijke opdrachten constant bij om de werklast te verlichten en de veiligheid te verhogen.
De H175 is voorzien van een systeem met variabele rotor snelheid die toelaat om het rotortoerental aan te passen en zo de geluidsproductie te verminderen wanneer de helikopter vliegt boven dichtbewoonde delen van New York City. De Airbus H175 is een van de stiliste helikopters van zijn gewichtsklasse en is in overeenstemming met de geluidsnormen niveau 3.
Hoelang de helikopters in dienst zullen blijven is evenwel niet duidelijk. In februari 2020 tekende de burgemeester van New York, Bill de Blasio, het Executive Order 53 waarbij New York zich engageert om ten laatste 2040 een volledige elektrische vloot te hebben. In eerste instantie gaat het hier over de bijna 10.000 politievoertuigen die de stad rijk is maar de NYPD kijkt ook uit naar elektrische of hybride helikopters of drones. Het zou dus kunnen dat deze aanbesteding de laatste is voor conventionele helikopters.