Het tweede prototype van de Turkse T625 Gokbey van TAI (Tusas - Turkish Aerospace Industries) heeft met succes de eerste certificatievlucht afgewerkt op 29 June 2019.
Het Turkse toestel maakte een 45 minuten maidenvlucht als onderdeel van de certificatievluchten opgelegd door het Turkse CAA.
De bi-turbine T625 is ontworpen als een helikopter voor algemeen gebruik zowel civiel als militair. Het is uitgerust met twee CTS800 turbines van LHTEC, de joint venture tussen Rolls-Royce en Honeywell. Elke turbine heeft een vermogen van 1.370 shp. De keuze voor deze turbine was gebaseerd op communaliteit met de TAI T129, een Turkse aanvalshelikopter gebouwd samen met Leonardo.
De 6-ton helikopter kan naast de 2 koppige bemanning nog eens 12 passagiers vliegen. Het toestel is uitgerust met een vier-assige automatische piloot en een Aselsan glass cockpit met vier displays. Het kan zowel VFR als IFR vliegen, dag en nacht en vliegen in gekende icing. Er zijn verschillende patenten aangevraagd voor technieken en subsystemen gebruikt in de Golbey.
Specificatie's:
- Maximum snelheid: 165kt (306km/h)
- Kruissnelheid: 150 kt
- Range: 740 km (400NM)
- Endurance: 3,8 u
- Service ceiling: 20.000 ft (6.096 m)
De Gokbey was in Juni aanwezig op de Parijse luchtvaartbeurs op Le Bourget (zie foto). TAI wil het toestel in serieproductie te nemen vanaf 2021. TAI claimt dat het toestel zonder veel aanpassingen missies kan uitvoeren voor VIP transport, cargo, EMS, SAR en offshore taxivluchten.
TAI (of de samenvoeging van Tusas en Turkish Aerospace Industries) werd destijds opgericht door het ministerie van Industrie & Technologie om de afhankelijkheid van buitenlandse leveranciers voor de Turkse defensie-industrie te verminderen. Vandaag de dag is TAI terug 100% in handen van Turkse aandeelhouders.
Foto copyright: Tom Buysse