Leonardo en helikopteroperator PHI hebben een overeenkomst getekend voor 12 Leonardo AW189-helikopters om de mondiale energiemarkt te bedienen vanaf 2025. De overeenkomst bestaat uit vaste orders en aankoopopties en omvatten een uitgebreid ondersteuningspartnerschap met een serviceovereenkomst, MRO (onderhoud, reparatie en revisie) en trainingsoplossingen voor de AW139- en AW189-modellen.
“Vandaag markeert een nieuwe belangrijke mijlpaal in onze langdurige samenwerking met Leonardo”, aldus Scott McCarty, CEO van PHI Group. “We investeren niet alleen in ultramoderne helikopters zoals de AW189, maar we versterken ook onze reparatie en revisiemogelijkheden terwijl we ons blijven concentreren op de groei van onze MRO-faciliteit van wereldklasse in Lafayette, Louisiana. We kijken ernaar uit om de AW189 in 2025 aan onze vloot te introduceren.”
Stefano Villanti, SVP Marketing & Sales bij Leonardo Helicopters zei: “We zijn zeer verheugd om onze samenwerking met PHI verder te versterken, nu ook met het AW189 supermedium en steeds meer gebaseerd op geïntegreerde mogelijkheden, waaronder zowel geavanceerde platforms als uitgebreide ondersteunende diensten. We kijken ernaar uit om de AW189 te introduceren en de nieuwe diensten te activeren die bijdragen aan hun capaciteitsgroei.”
PHI, gevestigd in Lafayette, Louisiana, ondersteunt al 75 jaar de energie-industrie. Tegenwoordig exploiteert PHI meer dan 200 helikopters over de hele wereld die een aantal markten bedienen, waaronder de energie- en luchtmedische sector. PHI exploiteert momenteel een vloot van meer dan 20 Leonardo-vliegtuigen, waaronder AW139- en AW109-helikopters.
De AW189-configuratie van PHI zal volledig voldoen aan de IOGP (International Association of Oil & Gas Producers) Report 690-richtlijnen. Deze nieuwste overeenkomst versterkt de positie van de LeonardoAW189 op de mondiale offshore-markt.
Er zijn bijna 150 AW189’s besteld en tot nu toe zijn er meer dan 90 geleverd aan operators over de hele wereld. Tien jaar na de certificering blijft de AW189 's werelds meest succesvolle helikopter uit de super-middelmatige categorie qua marktomvang, aantal operators, landen en toepassingen.
Na Bristow en Equinor zet ook PHI de Leonardo AW189 in om minder afhankelijk te worden van de Sikorsky S92. Eerder kocht PHI ook al de Airbus H175 en de H160 om een meer gediversifieerde vloot te bouwen.