Op 19 maart vierde de DRF Luftrettung de 50e verjaardag van zijn eerste helikoptermissie. In de afgelopen 50 jaar is het belang van luchtredding als belangrijk onderdeel van de urgentie-geneeskunde blijven toenemen.
Toen de Alouette III-helikopter op 19 maart 1973 voor het eerst vertrok in – volgens het oorspronkelijke radiobericht destijds – “zes knopen wind van 150 graden”, was dat voor alle betrokkenen een heel bijzonder moment. Met de officiële oprichting van de DRF Luftrettung in Filderstadt, voorheen de Duitse luchtreddingsdienst, vertrok de driekoppige bemanning van de Christoph 41 die dag vanaf het platform op de luchthaven van Stuttgart om medische hulp te verlenen aan een jonge vrouw na een verkeersongeval bij Böblingen.
Maar dat was nog maar het begin van een lange reis: al 50 jaar helpt de DRF Luftrettung mensen - de klok rond, tot in alle uithoeken van Duitsland. “Dat maakt ons heel trots. Maar we kijken al vooruit en werken al aan hoe we morgen nog meer levens kunnen redden dan vandaag", zegt dr. Krystian Pracz, CEO van DRF Luftrettung.
Pioniers op veel gebieden
De mijlpalen in de afgelopen 50 jaar illustreren de voortdurende vooruitgang van de DRF Luftrettung. Zo vierde het station aan de Klinikum Großhadern in München in 1991 twee premières - de eerste 24/24-uursoperatie in Duitsland en de eerste intensive care-transporthelikopter in Duitsland.
Bovendien zullen in 2009 nachtkijkers voor het eerst worden gebruikt bij civiele luchtreddingen vanop het station in de Beierse hoofdstad. "Met deze geschiedenis beschikt de DRF Luftrettung in Europa over bijzonder waardevolle en zinvolle expertise op het gebied van nachtvluchten", benadrukt Dr. Pracz.
Andere voorbeelden van de pioniersrol van de DRF Luftrettung zijn niet in de laatste plaats de eerste ingebruikname ter wereld van het helikoptertype Airbus H145 in 2015, dat dankzij een nieuw interieurconcept optimale voorwaarden biedt voor intensive care-vervoer, of de introductie van de H145 met vijf rotors bladen in 2021, die dankzij een hoger draagvermogen en beter vliegcomfort zorgt voor meer veiligheid tijdens operaties.
Het belang van duurzaamheid in de luchtvaart wordt onder andere door de DRF Luftrettung onderstreept met het nieuwste pilootproject in Magdeburg, waarbij de rood-witte luchtredders sinds enkele weken de milieuvriendelijke brandstof SAF (Sustainable Aviation Fuel) gebruiken nu.
Iedere seconde telt
Maar of het nu gaat om modernere technologie, krachtigere motoren of regelmatige moderniseringen van de vloot - de hoogste prioriteit voor de DRF- luchtredders is altijd het welzijn van de patiënten: "We werken met mensen die altijd precies weten wat belangrijk is. Alleen met de juiste focus en de nodige snelheid van handelen kunnen levens worden gered.
Daarom stellen we voortdurend elk proces, elke handdruk en elke manier van denken ter discussie en optimaliseren deze”, bevestigt de DRF-CEO, die ervan overtuigd is dat de relevantie van luchtredding als zeer belangrijk onderdeel van de medische reddingsketen in de toekomst alleen maar zal blijven toenemen.
50 Jaar DRF
Het jubileumjaar begon in het weekend van 18 en 19 maart in Berlijn met twee premières: de DRF Luftrettung onthult niet alleen de nieuwe jubileumhelikopter met zijn eigen speciale lak, maar presenteert ook de "World of Air Rescuers" - een mobiele belevingswereld op 56 vierkante meter, die vervolgens door het hele land op tournee gaat.
En bij ons in de Benelux?
In Nederland vierde de ANWB Medical Air Assistance (MAA) in 2020 zijn 25 jaar operaties. Om de acute zorgverlening op locatie nog verder te verbeteren, startten de ANWB en het VU medisch centrum (VUmc) op 1 mei 1995 in Amsterdam een pilot waarbij met een helikopter niet alleen een verpleegkundige maar ook een trauma-arts naar de patiënt wordt gebracht.
Intussen staat de MAA 365/24/7 klaar, met 38 piloten in dienst, 8 helikopters in eigen beheer, vliegen ze jaarlijks 9.000 keer uit en vliegen ze voor 4 traumacentra en de Regionale Ambulance voorziening Fryslân.
In België is er geen overheidsinitiatief op het vlak van de luchtambulance; een trieste zaak. Twee niet-gouvernementele organisaties, IMDH in Vlaanderen en CMH in Wallonië vliegen sinds meer dan 30 jaar een helikopterurgentiedienst die financieel wordt gedragen door vrijwillige bijdragen van steden, gemeentes, provincies, gulle giften en vele sympathisanten en leden. Het ontbreken van een wettelijk kader blijft een trieste zaak waardoor de luchtambulance in België steeds in een grijze zone moet opereren. Iedere minister van Volksgezondheid zoekt weer een andere uitvlucht om niet te moeten handelen...