Bezig met laden...

Logboek

Russische UTair wil helikopters leasen voor herintrede op de VN-markt.

Russische UTair wil helikopters leasen voor herintrede op de VN-markt.

Het Russische UTair, de grootste helikopteroperator van Rusland, zoekt dringend om helikopters te leasen. Door de sancties heeft UTair moeilijkheden om haar helikoptervloot luchtwaardig te houden. Experten gaan ervan uit dat ongeveer 50% van de civiele helikopters van Westerse makelij in Rusland niet meer luchtwaardig zijn. Ook Russische helikopters die uitgerust zijn met Westerse turbines, avionics of andere uitrusting staan deels aan de grond. 

Daarom wil UTair nu helikopters leasen uit landen die bevriend zijn met Rusland. Bedoeling van UTair is om weer te kunnen meedingen naar de winstgevende opdrachten voor de VN aldus Pavel Mukhin, plaatsvervangend algemeen directeur en operationeel directeur van UTair.

"We werkten vroeger uitgebreid op de VN-markt, inclusief internationale voedseltransportmissies, maar helaas kunnen we vanwege de Westerse sancties niet langer deelnemen aan deze contracten. Onze oplossing om terug te keren naar de VN-markt is het leasen van helikopters van bedrijven in bevriende landen. Dit proces is al in gang gezet", zei Mukhin tijdens een discussie in de Russische Federatieraad over maatregelen om de Russische transportonafhankelijkheid te waarborgen door middel van een uitgebreide luchtvaartproductie.

Minder onafhankelijkheid van het Westen

Onder leiding van president Poetin heeft Rusland, sinds de sancties naar aanleiding van de inval in Oekraïne, een programma opgezet om de helikopterindustrie totaal onafhankelijk te maken van Westerse import. 

Vooral op gebied van helikopterturbines is Rusland zwaar gehandicapt. Het Oekraïense JSC Motor Sich was in Sovjettijd dé turbinemotorenfabrikant en dé erfgenaam van alle 'Sovjet luchtvaartmotoren-kunde'. Het was en is nog steeds gevestigd in Zaporizhia, Oekraïne, in de frontlinies van de Russisch-Oekraïense oorlog. Toen Oekraïne nog deel uitmaakte van de Sovjetunie werden de turbines voor zowat alle Russische helikopters en vliegtuigen bij JSC Motor Sich ontwikkeld en gebouwd. Sinds 2014 leverde Motor Sich geen turbines meer aan Rusland. 

Sinds 2014 heeft het Russische staatsbedrijf  UEC-Klimov zwaar ingezet op de ontwikkeling van helikopterturbines en zijn met de turbines VK-2500 en de VK-650 twee helikopterturbines ontwikkeld en gebouwd die het merendeel van de Russische helikopters kunnen aandrijven. Het zal nog wel enige tijd duren voor helikopters met deze turbines kunnen worden uitgerust.

Foto credit: Igor Dvurekov (licensed under the Creative Commons Attribution 3.0 Unported license.)

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *