Het prototype van de Sikorsky S-97 Raider heeft op 2 Augustus 2017 bij vliegtesten een zeer harde landing gemaakt. De X2-technologie in de S-97 Raider werd uitgebreid getest als 'risk reducer' voor de Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant.
De Amerikaanse National Transportation Safety Board’s (NTSB) heeft nu zijn rapport over deze crash op 30 April 2019 publiek gemaakt.
De crash gebeurde op het Sikorsky Development Flight Center in West Palm Beach, Florida. De Raider had toen reeds meer 20 vlieguren en meer dan honderd testuren aan de grond. De vorige testvlucht had succesvol de snelheid van 150 kts bereikt en men wilde op 2 Augustus een stap zetten naar 180 kts.
Iets na het oppakken van het toestel werd automatisch - maar ongewild - overgeschakeld in een andere vluchtmodus waarbij de cyclische besturing heel wat gevoeliger werd en waarbij de linkerdeel van het landingsgestel de grond raakte. Dit leidde tot de automatische overschakeling naar weer een andere vluchtmodus en resulteerde finaal in de harde landing.
De twee testpiloten konden de motoren stilleggen en na 43 seconden stopten de rotoren. De piloten kwamen met lichte verwondingen uit het toestel. De schade was vrij uitgesproken: de cabine was structureel aangetast, de acht rotorbladen zwaar beschadigd, het landingsgestel beschadigd en ook de propeller was geplooid door het contact met de grond.
Een analyse van deze opeenvolgende sequenties leidde snel tot de conclusie van de NTSB en Sikorsky dat de vluchtcontrolesoftware aangepast moest worden om dit soort situaties te vermijden.
Beide testpiloten vlogen terug met de S-97A Raider in Oktober 2018 en bereikten toen de snelheid van 202 kts. Intussen had Sikorsky de software aangepast en uitgebreid getest.