In het EPAS (European Plan for Aviation Safety) identificeert EASA jaarlijks de belangrijkste veiligheidsrisico's en andere problemen die van invloed zijn op het Europese luchtvaartsysteem en stelt het de nodige maatregelen vast om deze te beperken.
We hebben nu het eerste jaar van de EPAS 2023 tot 2025 afgewerkt, en editie 2024 maakt een eerste balans en aanpassing aan de uitvoering van het plan. De bedoeling is om hiermede een betere focus te creëren en daarmee ook een snellere, vlottere implementatie.
Deze EPAS-editie wordt echter gepubliceerd in een tijd waarin de industrie nog steeds wordt getroffen door externe schokken, waarvan de meest zichtbare de Russische invasie van Oekraïne of de oorlog in Palestina zijn. De strategische prioriteiten zijn in 2023 daarom herzien, en gericht op het bevorderen van een veilig, beveiligd, duurzaam en veerkrachtig luchtvaartsysteem dat in staat is om het hoofd te bieden aan alle soorten ontwrichtende gebeurtenissen.
De strategische prioriteiten van EPAS voor milieubescherming blijven de uitvoering van de Europese Green Deal ondersteunen, die een ambitieus doel stelt voor de EU om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn.
De EPAS strategische objectieven voor de helikopterluchtvaart zijn:
- Verminder het aantal ongevallen met helikopters met 50% in de periode 01/2019 tot 31/12/2028
- Maak positieve en zichtbare wijzigingen in de helikopter veiligheid in de komende 5 jaar
- De KPI (Key Performance Indicator) voor deze actie is het aantal fatale en zware crashes
- Status eind 2022: we hebben deze KPI gemist in 2022
- De KPI (Key Performance Indicator) voor deze actie is het aantal fatale en zware crashes
- Ontwikkel op prestaties gebaseerde en proportionele oplossingen die helpen het concurrentievermogen, het leiderschap en de duurzaamheid van de Europese helikopterindustrie te behouden of te verbeteren.
Het EPAS (European Plan for Aviation Safety) kun je hier raadplegen:
- EPAS 2023-2025 - Volume I - Strategic Priorities (originele editie) (hoofdstuk Helikopter pag. 49->52)
- EPAS 2023-2025 - Volume II - EPAS Actions 2024 Edition (hoofdstuk 4: Helikopter pag. 103->115)
- EPAS 2023-2025 - Volume III - Safety Risk Portfolios 2024 Edition (hoofdstuk 5: Helikopter pag. 41->47)
European Safety Promotion Network Rotorcraft" (ESPN-R)
Hoewel bovenstaande heel theoretisch verwoord is heeft EASA de nodige ondersteuning aan de ESPN-R. Dit staat voor "European Safety Promotion Network Rotorcraft" en is een team van gemengde industrie-autoriteiten dat in januari 2017 is opgericht door het Rotorcraft Sectorial Committee (RSC).
De ESPN-R ontwikkelt, verspreidt en evalueert promotiemateriaal en acties op vrijwillige basis ter ondersteuning van de RSC, van EASA en van de industrie. De ESPN-R draagt ook bij aan de promotiecampagnes en zorgt ervoor dat het materiaal de specifieke helikopter doelgroep bereikt. De ESPN-R draagt bij aan de uitvoering van acties ter bevordering van de veiligheid van helikopters van EPAS, sectie helikopters, en kan veiligheidsbevorderingsacties voorstellen voor opname in EPAS.
Het toepassingsgebied omvat, maar is niet beperkt tot, operaties en SMS, training en opkomende veiligheid verhogende technologieën. De leden zijn afkomstig van de voormalige gemeenschap van het European Helicopter Safety Team (EHEST) en het voormalige European Helicopter Safety Implementation Team (EHSIT) - het implementatieteam van het EHEST. De ESPN-R maakt gebruik van de voormalige EHSIT-competenties voor de ontwikkeling, verspreiding en evaluatie van veiligheidsbevorderingsmateriaal en -acties
Je kunt de praktische activiteiten van de ESPN-R hier bekijken en volgen. Hieronder een voorbeeld video: Night VFR