Bezig met laden...

Logboek

Ook ongevalsrapport van Martin Rutty gepubliceerd

Ook ongevalsrapport van Martin Rutty gepubliceerd

De Franse BEA (Bureau d’Enquêtes et d’Analyses pour la sécurité de l’aviation civile) heeft het rapport vrijgegeven over het dodelijk ongeval met de Robinson R22 waarbij Martin Rutty en Simon Lichtenstein het leven lieten.

Helispot.be kende Martin Rutty als de makelaar van zo'n tweehonderd Robinson helikopters waaronder de helispot.be helikopter. Naast zijn makelaarsactiviteiten in zijn bedrijf Fly-Q was Martin samen met Simon actief als wedstrijd-helikopterpiloot; ze wonnen achtmaal het kampioenschap van de UK. Ze namen ook verschillende malen deel aan het Europees en wereldkampioenschap helikoptervliegen en verzamelden tal van mooie ereplaatsen. Altijd vlogen ze in een Robinson helikopter en deze loyauteit aan Robinson bracht Martin dan ook in contact met Frank Robinson.

Op het ogenblik van het ongeval had Martin 2.374 vlieguren als PPL(H) met Robinson helikopters bij elkaar gevlogen; een ervaren piloot mogen we zeggen. Wat we een paar dagen geleden schreven bij het ongevalsrapport van de OO-HCI is ook hier weer van toepassing: moeilijke weersomstandigheden zijn weer eens de onderliggende reden van dit ongeval. In de buurt van het Franse Tourrettes sur Loup (niet zover van Nice), waar het ongeval gebeurde op 9 december 2010, waren er windstoten van 25 tot 45 kts, een streek waar Mistralwinden dagelijkse kost zijn.

Ook voor zeer ervaren kampioenen is er in dergelijke omstandigheden met een R22 maar één oplossing: het toestel zo snel mogelijk aan de grond zetten. Spijtig genoeg hebben Martin en Simon dit niet zelf beslist en hebben de Mistralwinden de beslissing in hun plaats genomen...

Een goede opfrissing om het rapport eens goed na te lezen en de nonchalance van een "te" ervaren piloot te zien: geen vluchtplan, geen meteo-voorbereiding, geen GPS, geen vluchtvoorbereiding. Een les voor ieder van ons dat ervaring niet mag omslaan in nonchalence...

Klik hier om het ongevalsrapport te lezen.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *