Sikorsky heeft een sterker derde kwartaal 2024 achter de rug dan in 2023 met een omzetstijging van $50 miljoen. Dit kwam door een hoger productievolume van de BlackHawk, de CH-53K en de SeaHawk.
Sikorsky is onderdeel van de Rotary & Mission Systems afdeling binnen Lockheed-Martin. De groep maakt slechts resultaten bekend op niveau van de Rotary & Mission Systems. Binnen deze groep is Sikorsky verreweg het grootste bedrijf maar de onderstaande omzet- en winstcijfers tonen niet het echte resultaat van Sikorsky.
Derde kwartaal
Q3 2023 | Q3 2024 | Delta | |
Omzet in $ Mio | 4.121 | 4.367 | +6% |
Operationele winst in $ Mio | 482 | 483 | - |
Operationele winstmarge | 11,7% | 11,1% | -0,6% |
In het derde kwartaal 2024 realiseerde Sikorsky een iets hogere operationele winst dan vorig jaar en dat was voornamelijk toe te schrijven aan het hogere productievolume. De uiteindelijke stagnatie van de operationele winst op het zelfde niveau als vorig jaar heeft te maken met een radarprogramma welke niets te maken heeft met Sikorsky.
Uitgeleverde helikopters door Sikorsky in het derde kwartaal 2024 in vergelijking met 2023
Q3 2024 | Q3 2023 | |
Militaire & staatshelikopters (US en internationaal) | 24 | 3 |
Commerciële helikopters | 0 | 3 |
Internationale militaire helikopters | 4 | 1 |
De uitlevering van 28 helikopters in het derde kwartaal is een knap resultaat in vergelijking met de 7 stuks van vorig jaar, toen een zeer zwak resultaat. Het orderboek in de afdeling Rotary & Mission Systems bleef met $37,8 miljard op hetzelfde niveau als eind vorig jaar.
Eens temeer heeft Sikorsky geen commerciële helikopters uitgeleverd en blijft het zich maximaal concentreren op militaire helikopters in lijn met de strategie van de Lockheed-Martin groep, die wereldwijd het grootste producent is van militair materiaal. Of dit op termijn technologisch en commercieel de juiste beslissing is moeten we nog zien.
We geloven wel dat de versterkte militaire budgetten wereldwijd en de sterke positie van de Amerikaanse regering op gebied van militaire verkopen ongetwijfeld in de komende jaren in het voordeel van Sikorsky zullen spelen.
Het stopzetten van het FARA-programma is voor Sikorsky wel een zware streep door de rekening maar anderzijds krijgt de BlackHawk UH-60M nog een langer leven en zijn ook de productievolumes nog tijden gegarandeerd. Ook de modernisatie van de BlackHawk zal voor extra omzet zorgen.
Het was overigens opmerkelijk dat Sikorsky (zoals Airbus trouwens) zich terugtrok dit kwartaal uit het Britse NMH-programma en geen aanbieding maakte. Of de enige overblijvende bieder, Leonardo, nu zomaar het order in de schot geworpen krijgt is nog niet vooralsnog niet bekend.
We blijven erbij dat Sikorsky zich goed zal moeten beraden over de omzetontwikkeling op langere termijn. De BlackHawk is er niet voor eeuwig en we zien niet direct wat Sikorsky als mogelijke vervanging in petto heeft na het wegvallen van FARA en het verlies van FLRAA aan concurrent Bell.
Foto BlackHawk © Lars Hoebers