Bell Helicopter kondigde bij de opening van de Parijs Air Show gisteren haar nieuwe SLS helikopter aan. Een lichte 5-zitter met turbine motor als directe concurrent voor de Robinson R66 en de Eurocopter EC120.
Sinds het stopzetten van de Bell 206 Jetranger (waarvan zo'n 7.400 stuks zijn gebouwd, zo'n 4.400 stuks zijn nog steeds actief) was Bell niet meer in het segment van de lichte helikopters aanwezig.
De SLS is een nieuwe korte lichte eenmotorige helikopter met grote zichtbaarheid, een volledig vlakke cockpit vloer en vijf naar voren gerichte zitplaatsen. De geplande kruissnelheid is 125 knopen (232 km), het bereik zo'n 360-420 NM (667 km) en een nuttige lading van 1.500 ponden (608 kg). Het segment van de SLS klasse is zowel zeer concurrerend als prijsgevoelig en Bell denkt hier een passend antwoord te hebben gevonden.
De nieuwe helikopter zal worden aangedreven door een Turbomeca Arrius 2R turbine, een benchmark voor prestaties en stroomverbruik in de 450-550 shp klasse. Het toestel is verder uitgerust met een Dual-Channel Motor Control (FADEC).
De eerste testvlucht wordt verwacht reeds in 2014. Bell Helikopter zal gedurende de ontwikkeling blijven communiceren over de evolutie en de tijdlijn. Het is duidelijk dat ze de 4.400 te vervangen Bell 206 niet aan hun neus willen zien voorbijgaan. De prijs zal wellicht een grote rol spelen om succesvol te concurreren met de Robinson R66 die met 0,8M$ een moeilijk te verbeteren niveau in de markt heeft gezet. Eens temeer een toestel waarover we nog gaan schrijven!