Het Nederlandse PAL-V uit Raamsdonkveer verkoopt een vloot van PAL-V Liberty toestellen aan het Oostenrijkse bedrijf Primus Aero.
PRIMUS AERO investeert in een vloot van PAL-V Liberty-voertuigen, om hun operationele uitmuntendheid te verbeteren en de downtime van de vliegtuigen van hun klanten te minimaliseren.
Stephan Krainer, CEO en oprichter van PRIMUS AERO, legt uit: "De PAL-V is een tijdbesparende machine voor ons. Ons personeel bestaat uit hoog opgeleide en gekwalificeerde experts, met behoorlijke inkomens. Het is een zeer inefficiënt gebruik van hun tijd. Door PAL-V's in onze activiteiten op te nemen, besparen we tijd en geld door onproductieve tijden te verminderen."
PRIMUS AERO wil de PAL-V Liberty niet alleen gebruiken voor het eigen gebruik van zijn medewerkers, maar ook voor hun job in het vliegtuig-onderhoudsbedrijf. Krainer legt uit: "Het leveren van eersteklas service is onze prioriteit. Het minimaliseren van de downtime van de vliegtuigen van onze klanten is van vitaal belang.
Als er zich op dit moment een onderhoudsprobleem voordoet op een luchthaven buiten onze basis, moet iemand met de auto daarheen rijden. In Oostenrijk kan dit een lange reis zijn vanwege de bergachtige en bochtige wegen. Door de PAL-V te gebruiken om een van onze technische experten naar de bestemming te vliegen en hen de flexibiliteit te geven om de PAL-V als servicewagen te gebruiken wanneer ze geland zijn, kunnen we de uitvaltijd aanzienlijk verminderen van de vliegtuigen van onze klanten."
Voor PAL-V versterkt deze samenwerking de 'use-case' van de veelzijdigheid van de PAL-V Liberty op wereldschaal, zoals benadrukt door Robert Dingemanse, CEO van PAL-V: "De PAL-V Liberty kan worden gebruikt voor een breed scala aan mogelijkheden. Bij PRIMUS AERO profiteren ze van de mogelijkheid om te vliegen en te rijden om de pendeltijden te verkorten en hun klanten van deur-tot-deur luchtmobiliteit te bieden, iets wat alleen een PAL-V kan bereiken."
Naast de bestellingen van particulieren die PAL-V ontvangt, ziet het bedrijf steeds meer professionele organisaties de voordelen inzien van het gebruik van een voertuig dat zowel kan vliegen als rijden.
De PAL-V Liberty ondergaat momenteel een uitgebreid testprogramma en het bedrijf bereidt zich voor op de eerste serie productievoertuigen die volgend jaar het certificeringsvluchttestprogramma zullen voltooien.
Is de PAL-V een helikopter en een auto?
- Het lijkt erop dat roterende wieken het icoon voor een helikopter zijn geworden maar de PAL-V Liberty is geen helikopter. In vliegmodus is de PAL-V Liberty een gyroplane.
- Het verschil? De rotor van de helikopter wordt aangedreven door een motor. De wieken van de PAL-V Liberty worden niet aangedreven. Ze worden aangedreven door de wind. Zolang er luchtstroom is, draaien ze. Ze gedragen zich als een continu geopende parachute.
Specificaties van de PAL-V (vliegend)
- Capaciteit: 2 personen
- MTOW (max startgewicht): 910 kg
- Nuttige lading: 246 kg
- Fuel: Benzine 95 & 98
- Kruissnelheid: 140 km/u
- Maximumsnelheid: 180 km/u
- Motor: 200 pk
- Bereik: 400 km of 4,3 u
Foto's credit PAL-V Europe NV