Airbus Helicopters kondigde gisteren de certificatie aan van haar nieuwste generatie helikopter, de H160.
Deze nieuwe helikopter werd het eerst aangekondigd op de Heli-Expo 2015 en had toen de codenaam X4. Bedoeling van Airbus is om met deze helikopters haar eigen AS365 en H155 te vervangen en een stevig antwoord te bieden op de succesvolle Leonardo AW139.
De H160 kreeg de laatste technische uitvindingen van Airbus Helicopters mee. De Blue Edge rotorbladen geven een 3 tot 4dB geluidsvermindering en 100 kg meer draagvermogen. De nieuwe tweebladige staartvlakstabilisator zorgt voor beter stabiliteit bij lagere snelheden en zorgt ook samen met de stillere gekantelde fenestron staartrotor voor een extra draagvermogen van 80 kg. Het toestel kreeg ook de allerlaatste versie van de Helionics glas cockpit die de werklast voor de piloten verminderd en de veiligheid verhoogd. Een 'automatic take-off systeem' maakt een volledige hands-off take-off mogelijk waarbij de piloot zich vooral kan concentreren op het vermijden van mogelijke obstakels rond de helikopter (zie onderstaande video).
De certificatie kwam er na drie prototypes, een eerste serie-helikopter, twee test helikopters, een dynamische zero helikopter en een systeem zero helikopter; in het totaal 5 jaar werk en 1.500 vlieguren. De ganse ontwikkeling heeft Airbus meer dan een miljard euro gekost en was anderhalf jaar later klaar dan gepland. Twee origineel geplande onderdelen werden uiteindelijk niet in de finale versie opgenomen: de volledige de-icing optie en de fly-by-wire besturing. Airbus verklaarde dat deze onderdelen uiteindelijk niet werden weerhouden omdat ze het toestel te duur zouden maken.
EASA was zeer positief over de Airbus H160 en ziet de nieuwe zeer veilige helikopter als de 'best in class' wat betreft geluidnormen en verbruik. Airbus gaat het goedgekeurde certificatiedossier nu voorleggen aan de Amerikaanse FAA om zo snel mogelijk voor het einde van 2020 ook daar een certificatie te bekomen.
De eerste H160's zou gaan naar een niet nader genoemde Amerikaanse corporate operator die 4 toestellen heeft gekocht in de ACH (Airbus Corporate Helicopters) VIP-configuratie. De globale lanceringsklant is Babcock die een vloot H160 helikopters bestelde op de HAI Heli-Expo 2018. Intussen werd bekend dat Babcock de eerste 4 H160 toestellen zou overdragen aan het Franse leger om deze toe te laten de nieuwe helikopter sneller te introduceren.
Specificatie's van de Airbus H160
- Crew: 1 of 2 piloten
- Capacity: 12 passagiers
- Lengte: 14 m (45 ft 11 in)
- Breedte: 12 m (39 ft 4 in)
- Hoogte: 4 m (13 ft 1 in)
- Leeggewicht: 4.240 kg (9,348 lb)
- MTOW (Max takeoff weight): 6.050 kg (13,340 lb)
- Nuttige lading: 2.000 kg
- Powerplant: 2 × Safran (ex-Turbomeca) Arrano turboshaft engines
- Main rotor diameter: 13.4 m
- Kruissnelheid: 255 km/h
- Maximum snelheid: 325 km/u
- Endurance: 4u 30min
- Range: 880 km
- Maximum vlieghoogte: 5.900 m
- Klimsnelheid: 1,750 ft/min
Foto copyrights: Eric Raz - Airbus Helicopters