Het meest belangrijkste adagium voor de helikopterpiloot is simpel : "Raak nooit de grond of iets dat eraan verbonden is."
Als je een kabel raakt moet je altijd proberen de helikopter te vliegen. Veel piloten hebben met succes hun toestel onder controle kunnen krijgen na een wirestrike en konden de helikopter veilig aan de grond zetten. Hoogspanningskabels zijn een van die elementen die aan de grond verbonden zijn....
Volgens de NTSB (de Amerikaanse National Transportation Security Board) zijn 5% van alle crashes te wijten aan contact met kabels. Een derde van deze crashes krijgen een dodelijke afloop voor de inzittenden van de helikopter. Ook de Australische Transportation Authority heeft hierover een interessante studie geschreven.
Op basis van studies over deze crashes werden de helikopters beter en veiliger uitgerust. Dit resulteerde in kabelcutters, kabel detectie systemen, speciale training en een betere signalering van de kabels. Toch blijven deze bijna niet zichtbare gevaren zorgen voor dodelijke slachtoffers. En zoals de meeste crashes met een menselijke oorzaak bij helikopters gebeuren ze meestal bij VMC condities gedurende daglicht. De FAA publiceerde in 2008 een studie over mogelijkheden om je tegen 'wirestrikes' te beveiligen.
Een telling in de USA toonde aan dat er zo'n 5 miljoen kabelverbindingen zijn en dat dit aantal jaarlijks blijft groeien. Ze zijn overal te vinden, niet voorspelbaar en hun enige zichtbaarheid zijn de pylonen waaraan ze zijn bevestigd. Ook hoge zendmasten voor radio en televisie steken soms 1.000 tot 2.000 voet boven het aardoppervlak uit en vormen met hun bevestigingskabel een gevaar voor de helikopterpiloten.
Hoe moeten we ons beveiligen tegen de gevaren van kabels?
- Kabels en pylonen veilig detecteren start gedurende je vluchtvoorbereiding. Kaarten, navigatiesoftware en GPS-toestellen geven de meest belangrijke hoogspanningskabels aan maar niet alles.
- Vergeet trouwens ook de windmolens niet, ook daarvan komen er dagelijks nieuwe bij.
- Havengebieden en omgevingen van elektriciteitscentrales zijn zeer populair voor hoogspanningskabels
- Eens in de lucht moet je aandachtig blijven en waar je 'airwork' moet doen is het altijd aangeraden om een verkenningsvlucht te maken; zo krijg je een beeld van de mogelijke problemen op lagere hoogte.
- Als je deze verkenning vanop de grond kunt doen, doen!
- Waar je laag moet vliegen of een onbekend start- en landingsgebied moet je extra goed verkennen.
- Een goede verkenning doe je vanop 500 voet AGL boven je werk- en landingsgebied en je vliegt een paar 360's rond en boven je werkgebied. Vraag je co-piloot om alle gevaren op je vliegkaart aan te duiden.
Hoe kabels ontwijken?
- De simpelste regel is: vlieg nooit laag als je niet moet! Vlieg op 1.000 voet dan heb je ook een veilige autorotatie hoogte.
- Vlieg altijd over de pylonen, niet over de 'onzichtbare' kabels.
- Vlieg niet in onbekende heuvels, bergen of canyons. Veel kabels zijn niet goed aangeduid op de plannen en zijn daardoor levensgevaarlijk.
- Boven alle rivieren lopen kabels. Laag boven water gaan vliegen is spannend maar verboden en gevaarlijk! Je moet hier altijd minstens 500 voet AGL vliegen.
- Als je toch zeer laag moet vliegen, pas dan je snelheid aan en wees extra voorzichtig zodat je altijd een quick stop kunt maken.
En als je toch onvoorzien en ondanks al je voorbereidingen een kabel raakt, blijf vliegen! Probeer je toestel terug onder controle te krijgen en denk eraan: "It ain’t over til it’s over!"
En dan zie je onderstaande video... De SAS (Special Air Service) van het Engelse leger gaat op de meest onverantwoorde manier in de mist vliegen in de Kirkstone Pass, Cumbria (UK). Je kunt je ogen niet geloven dat men dergelijke risico's neemt. Met dank aan Theo voor de link!
Many safe flights!