Ook deze maand weer nieuws uit onze nationale luchtvaartregisters en toestellen die in de Benelux vliegen.
Al beginnen we deze maand met nieuws uit de militaire luchtvaartregister. Het slechte nieuws kwam natuurlijk vanuit Aruba waar de NH-90 met call-sign N-324 crashte bij de voorbereiding op de landing op de Zs. Ms. Groningen. Hierbij verloren pilote, Christine Martens en Tacco Erwin Warnies het leven. De NH-90 met registratie N-324 ligt nu diep in zee op 100 km van Aruba, het toestel is uit het register geschrapt.
Uit de Boeing fabriek in de USA kwamen de eerste nieuwe Chinook CH-47F MY CAAS helikopters voor de DHC (NL Defensie Helikopter Commando) gerold. De eerste twee zijn reeds geleverd op Ft. Hood, het zijn D-474 en D-475. De twee volgende nieuwe Chinooks komen eind dit jaar naar Gilze-Rijen, het zijn D-472 en D-473. Deze zijn momenteel in Huntsville waar zij worden uitgetest en vervolledigd. Ook de Chinook met callsign D-476 werd intussen gebouwd.
Intussen worden ook de bestaande Chinook CH47-F naar Boeing gestuurd om de upgrade naar de versie MY CAAS te krijgen. Een oudere Chinook CH-47D, de D-663 werd afgelopen maand uit dienst genomen.
De Airbus H135 met registratie D-HXAE is echter geen onbekende bij de Nederlandse medische helikopters. Tien jaar lang vloog ze in Nederland met de registratie PH-MMT als "Lifeliner Europa 4". Het was gebaseerd op het vliegveld Eelde en werd uit dienst genomen op 17 december 2019 en vervangen door de PH-DOC. Het Duitse ADAC kocht het toestel en heeft het aangepast aan de huidige normen. Het toestel vliegt sinds begin juli 2020 als ITH "Christoph Hansa" in Duitsland.
Op 16 juli 2020 stond de witte AgustaWestland AW139 D-HHXH naast de hangar van Heliservice International op Flugplatz Emden. Op 20 juli is de D-HHXH vertrokken naar Norwich, waar de Leonardo AW139 klaargemaakt wordt voor gebruik door NHV.
De vloot van NHV nog verder is uitgebreid met een andere Leonardo AW139. De G-SNSK ruilde haar CHC jasje nu voor de NHV kleuren. En ook bij NHV kreeg de nieuwe Airbus H-145, met registratie OO-NSV (zie foto - copyright Wytze Adriaanse), die vanop het vliegveld Midden-Zeeland (EHMZ) opereert, zijn definitieve bestikkering.
Helikopterschool TopCat reserveerde het call-sign OO-CAT voor een Robinson R44 Raven II. Het betreft de ex-G-OONA die thans vliegt bij Helicopter Services, een vliegschool in de UK. Toestel wordt eind augustus 2020 in België verwacht.
Een in de Benelux vliegende Schweizer 300 CBI met registratie N511MK staat te koop op de website van AVBUYER. Vraagprijs is €1750000 en je kunt hiervoor Christophe Verschoore contacteren.
Tot zover het Benelux helikopternieuws! Je mag ons altijd mailen met extra nieuws!