De BBC maakte bekend dat Sikorsky een urgente Service Bulletin heeft gepubliceerd die iedere operator moet uitvoeren vooraleer zijn volgende vlucht aan te vangen met een S-92 helikopter. In de olie-en gasindustrie wordt hier sterk op gereageerd.
Deze SB is het gevolg van een incident op 28/12 op een Noordzee boorplatform waarbij een Sikorsky S-92 bij de landing een ongecontroleerde beweging maakte die gelukkig goed afliep.
De SB die Sikorsky dringend laat uitvoeren heeft te maken met de staartrotor en de lagers van de staartrotor. Blijkbaar heeft een eerste analyse van het incident een probleem met de staartrotor als oorzaak aangewezen.
De veiligheids gevoeligheid rond de Noordzee helikopter off-shore transporten (na de aanslepende discussies rond de Airbus H225 familie) laat geen ruimte voor risico's en daarom heeft Sikorsky het zekere voor het onzekere genomen en al zijn S-92 toestellen laten nakijken.
Update 10/1 23:43
We kregen intussen de volgende informatie van Sikorsky:
- er zijn ongeveer 60 Sikorsky S92s in de UK
- de nodige inspectie zal per toestel ongeveer 11 uur duren
- het merendeel van de vloot zal binnen de 48u terug operationeel zijn
- sommige operatoren hebben reeds een paar inspectie's uitgevoerd met een positief resultaat
- na deze initiele inspectie van de staartrotor en van de lagers is er nu een recurrente extra inspectie