Bezig met laden...

Logboek

Bell-Boeing krijgen nieuwe opdracht voor Osprey gearbox problematiek

Bell-Boeing krijgen nieuwe opdracht voor Osprey gearbox problematiek

De saga rond de gearbox (de propeller-rotorversnellingsbak ) en de clutch (koppeling met de motor) van de Amerikaanse V22 Osprey, gebouwd door een joint venture tussen Bell en Boeing, blijft maar duren. Ondanks een vijftal 'groundings' in de afgelopen jaren is het probleem nog steeds actueel en is de veiligheid van het peperdure toestel (+/- $ 80.000 per vlieguur - alles inbegrepen) niet gegarandeerd.

In maart 2023 kreeg de Bell-Boeing JV een engineering opdracht om een V-22 Gearbox Vibration Monitoring/Osprey Drive System veiligheids- en gezondheids-informatiesysteem te kwalificeren om snellere detectie van verslechterende versnellingsbakcomponenten te detecteren om proactief onderhoud mogelijk te maken en mogelijke beperking van de storingsmodi van het aandrijfsysteem in alle V -22 Osprey-varianten te realiseren. Deze opdracht kostte $ 56,6 miljoen.

Nu krijgt de Bell-Boeing JV een nieuwe engineeringopdracht voor de integratie en ondersteuning van het V-22 Gearbox Vibration Monitoring/Osprey Drive System Safety & Health Information (ODSSHI)-systeem. In de opdracht is ook de aankoop voorzien van tot 91 ODSSHI-kits en bijbehorende reserveonderdelen. De opdracht komt van het Naval Air Systems Command van het Amerikaans leger en heeft een waarde van $ 46,6 miljoen.

Wat is het probleem?
Het probleem van 'harde koppeling' houdt in dat de koppeling die de propeller-rotorversnellingsbak met de motor verbindt, zonder aanwijsbare reden slipt en vervolgens terug hard aanhaakt, waardoor de V-22 slingert en zeer moeilijk bestuurbaar is. Het probleem komt zelden aan de orde maar vorige zomer hebben de Special Forces hun CV-22 Osprey vloot na twee incidenten van "harde koppeling" in zes weken, hun tiltrotors tijdelijk aan de grond gehouden.

De Marines, die reeds langer de Osprey in dienst hebben, reageerden toen op dit voorval met een bericht: "Het probleem met de koppeling is sinds 2010 bekend bij de US Marines en als zodanig hebben wij onze piloten getraind om te reageren met de juiste noodcontrolemaatregelen als het probleem zich tijdens de vlucht voordoet." Intussen trainen de Special Forces nu ook op dit fenomeen.

Maar ondanks het feit dat het fenomeen reeds meer dan 12 jaar is bekend en fabrikant Bell-Boeing al uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar de mogelijke oorzaken, is noch de oorzaak noch een oplossing voor het fenomeen gevonden.

De Bell-Boeing JV heeft nu naast de opdracht voor een ontwerp voor een nieuwe gearbox / clutch ook een uitgebreide opdracht om voor de bestaande Opsprey het vibratie detectie systeem te ontwerpen en in te bouwen in 91 Ospreys. Het Amerikaans leger heeft meer dan 400 Osprey's in dienst.

Of hiermede de problemen opgelost zullen zijn is nog de vraag. 

Meer info over toekomstige upgrades van de Osprey's: klik hier

Foto © Fox 52 - CCASA 4.0 Int. license

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *