Sikorsky heeft het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF), ook biobrandstof genoemd, voor de S-92-helikopter goedgekeurd als alternatief voor conventionele Jet A/A1 petroleum kerosine.
CHC Helikopter Service uit Noorwegen was de eerste die met de S-92-helikopter vloog op synthetische paraffine kerosine (HEFA-SPK), een van de zeven typen goedgekeurde SAF's die momenteel beschikbaar zijn. SAF's zijn in staat om de koolstofemissies tot 80% te verminderen in vergelijking met op petroleum gebaseerde fuel. Deze HEFA-SPK wordt geproduceerd uit afval en restmateriaal zoals gebruikt frituurvet.
"Als bedrijf zetten we ons in voor duurzaamheid en ik ben er trots op dat onze S-92-helikopter een rol speelt in een duurzamere toekomst", zegt Jason Lambert, vice-president van Global Commercial and Military Systems bij Sikorsky. "De S-92 staat bekend om zijn ongeëvenaarde voordelen en het gebruik van biobrandstof is nog een extra voordeel."
GE Aviation, dat de CT7-8A-motoren produceert die de S-92-helikopter aandrijven, ondersteunt de ambities van Sikorsky en CHC om de CO2-uitstoot te verminderen door het gebruik van SAF. GE Aviation is nauw betrokken bij de kwalificatie en het testen van goedgekeurde SAF-blends.
"De eerste vlucht van de S-92-helikopter met SAF toont verder aan hoe SAF tegenwoordig kan worden gebruikt met onze CT7-motoren om de CO2-uitstoot te verlagen", aldus Harry Nahatis, vice-president en algemeen manager van GE Turboshaft Engine-programma's. "Alle GE-motoren zijn in staat om goedgekeurde SAF-blends te gebruiken zonder enige aanpassingen, en we zijn er vast van overtuigd dat vluchten zoals deze laten zien hoe SAF kan bijdragen aan duurzamere vluchten in de helikopterindustrie."
Noorse offshore Sikorsky S-92 helikopters van CHC zullen als eerste commerciële vluchten op biobrandstof vliegen.
Foto copyrights: CHC Helikopter, Norway