Bezig met laden...

Logboek

Duits leger niet gelukkig met beschikbaarheid van haar helikoptervloot

Duits leger niet gelukkig met beschikbaarheid van haar helikoptervloot

Het Duitse ministerie van Defensie geeft tweemaal per jaar een overzicht uit van de beschikbaarheid van haar belangrijke wapensystemen. Hierbij zijn ook vier types helikopters betrokken: de NH90, de Tiger, de H145M en de CH53. Je kunt het rapport hier lezen.

Reeds in zijn rapport over 2019 was de hoofdinspecteur, de generaal Eberhard Zorn, zeer kritisch over de hoogtechnologische militaire helikopters zoals de NH90 en de Tiger aanvalshelikopters. Toen reeds pleitte de generaal om te stoppen met geldverslindende helikopterprojecten die weinig of geen bijdrage leveren aan het leger maar wel een leuke geldstroom opleveren voor sommige fabrikanten. 

In het nieuwe rapport (II-2021) dat op 13 januari 2022 is vrijgegeven is de situatie volgens de inspecteur-generaal weinig veranderd en blijft hij een probleem hebben met de algemene beschikbaarheid van de helikopters van het Duitse leger. 

Hij blijft de beschikbaarheid van de helikoptervloot als een van zijn prioriteiten beschouwen. Wij citeren: "De materiële operationele gereedheid van onze helikopters daarentegen beweegt zich nog steeds op een te laag, onbevredigend niveau..." en verder: "De oorzaak van deze lage operationele paraatheid, vooral in het geval van "complexe" helikopters zoals de NH90 TTH, NH90 SEA LION of de gevechtshelikopter Tiger, zijn de zeer tijdrovende onderhouds- en inspectiesystemen en de lopende ombouwprojecten om de ontwerpstatus te standaardiseren."

NH90

Bij de NH90 TTH zijn de zeer complexe onderhouds- en inspectiesysteem en de ombouwmaatregelen voor harmonisatie van de bouwfasen (zogenaamde retrofit-programma's) de centrale uitdaging. Vooral bij omschakelingsmaatregelen komen leveringsvertragingen tot twaalf maanden voor.  Beperkingen als gevolg van de COVID-19-pandemie dragen bij aan de vertragingen. Dit was bijvoorbeeld het geval bij de retrofit in Frankrijk (bij Airbus Helicopters). Daardoor blijven deze beperkingen op het aantal operationeel inzetbare helikopters ook merkbaar in de periode tot 2024.

Airbus Tiger

De operationele beschikbaarheid van de Tiger aanvalshelikopter blijft in de rapportageperiode op een onbevredigend laag peil. De achterstand van de belangrijkste inspecties bij een groot aantal helikopters door een gebrek aan dockingcapaciteit blijft de operationele gereedheid beïnvloeden. De maatregelen genomen om deze achterstand in te lopen zullen op zijn vroegst eind 2023 zichtbaar zijn. De volledige oplossing van de achterstand is niet te verwachten voor eind 2026.

Met de in april 2021 gesloten multilaterale doelovereenkomst tussen het ministerie van Defensie, de industrie en het leger, moet deze problematiek jaar na jaar verbeteren met het doel om in 2026 een significante verhoging van de materiële operationele gereedheid bij de Tiger te bereiken. 

Airbus H145M

De H145M LUH SOF overtuigt, ondanks zijn problemen bij het gebruik in Afrika, nog steeds in hoge mate. Het doel, als onderdeel van het 'Operational Readiness 2021' -initiatief, om 11,5 operationele H145M LUH SOF beschikbaar te hebben wordt reeds bereikt in enkele maanden, maar nog niet constant. De achtergrond is met name de langere aan- en retourroutes naar de (buitenlandse) operaties en de hogere slijtage rotorbladen en motoren vanwege de zeer zanderige en eroderende lucht in Afrika.

De 'oude' helikoptervloot: CH53, SeaKing en Sea Lynx

Bij deze helikopters is de vervanging reeds beslist of in proces. Hier is de operationele beschikbaarheid vanwege de ouderdoms-gebonden gevoeligheid voor storingen en een moeilijke situatie met reserveonderdelen, beperkt en kan de beschikbaarheid alleen met grote inspanningen worden gehandhaafd. Met de toenemende operationele beschikbaarheid van hun opvolgers zal de situatie hier veranderen en de komende jaren geleidelijk verder verbeteren.

 

Tot zover de 'publieke' conclusie van de inspecteur-generaal van de Duitse Defensie. Als je dit leest voor een helikoptervloot die miljarden euro's kost moet je toch concluderen dat de Airbus Tiger en NH90 belangrijke tekortkomingen hebben. Dat een daadwerkelijk oplossing voor de beschikbaarheid van deze toestellen nog jaren zal duren is voor de belastingbetaler gewoon niet te begrijpen. Laat ons hopen dat het bij Poetin bij bedreigingen blijft... 

 

Foto © Airbus Helicopters - Patrick Heinz & Charles Abarr

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *