Bezig met laden...

Logboek

Boeing verkoopt allereerste Chinook CH-47F Block II's aan het Amerikaans leger

Boeing verkoopt allereerste Chinook CH-47F Block II's aan het Amerikaans leger

Boeing kreeg een order van het Amerikaans leger voor de eerste vier Chinook CH-47F Block II helikopters. Het enige minpunt voor Boeing is dat het leger de optie ACRB, Advanced Chinook Rotor Blades, niet heeft gekozen. 

De bestelling van $136 miljoen, is van groot belang voor het voortbestaan van de Chinook op lange termijn omdat het Amerikaans leger de laatste drie jaar twijfelde aan de noodzaak van de Chinook en daardoor zijn 'normale' Chinook orders had teruggeschroefd. Het is nog niet duidelijk of het leger met deze bestelling ook de andere projecten rond de Chinook CH-47F Block II (oa de upgrade & ombouw van 542 bestaande Chinooks) in de oorspronkelijke vorm zal doorzetten.  

De Block II uitvoering van de Chinook CH-47F kreeg een versterkt aandrijfsysteem om het extra vermogen van de turbines naar de rotoren te brengen. Dit resulteerde in meer lift en meer vliegvermogen. De Chinook kan nu meer tillen, op hogere hoogte vliegen en dit bij hogere temperaturen. De brandstoftanks werden aangepast en de Chinook kreeg een verbeterde, lichtere romp.   

De levering van de eerste Chinook CH-47F Block II zou begin 2024 plaatsvinden.  

Probleem met de ACRB (Advanced Chinook Rotor Blades)

Reeds eerder werd bekend uit een rapport van het Pentagon dat de nieuwe ACRB rotorbladen (zie foto hiernaast) overdreven vibraties produceert zowel bij grondtesten, in hover als in voorwaartse vlucht. Deze vibraties kunnen de veiligheid van de vlucht in het gedrang brengen aldus het rapport. Ook de bemanningen verklaarden dat ze door deze vibraties sneller vermoeid werden en ook andere fysiologische verschijnselen vertoonden. 

Deze ACRB's waren nodig om nog eens extra 700+ kg draagkracht te realiseren, maar het leger wil dit risico vooralsnog niet nemen. Boeing's program management stelt dat bij de introductie van nieuwe rotorbladen ook nieuwe trillingsdempers moeten worden ontwikkeld en dat dit een standaard procedure is voor elk type helikopter.

Dit moet nog gebeuren maar blijkbaar gaat Boeing dat vooralsnog niet ontwikkelen aangezien de US Army niet kiest voor de ACRB's. Een rare situatie want het leger besteld de ACRB's niet omdat ze teveel vibreren en Boeing bouwt de vibratiedemper niet omdat het leger de ACRB's niet besteld....zo kunnen ze op elkaar blijven wachten. 

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *