Het prototype S-97 Raider helikopter is de laatste fase van de assemblage; de bouw gaat door op het Sikorsky Development Flight Center in West Palm Beach.
Deze Sikorsky heeft een 36-meter lange romp en heeft een brutogewicht van 11.000-lb.
De S-97 Raider prototype is geconfigureerd op het X2 coaxiaal ontwerp van Sikorsky, Het zal een fly-by-wire bestuurde helikopter worden, voorzien van tegengesteld draaiende rotorbladen voor lift-en voorwaartse vlucht, en een pusher propeller voor versnelling en vertraging.
Debra Zampano, Sikorsky S-97 Raider programma directeur, zei: "De eerste romp is een belangrijke mijlpaal voor het door de industrie gefinancierde Raider helikopter programma." Andere militaire ontwikkelingsprogramma's worden meestal hoofdzakelijk gefinancierd door het leger zelf, deze dus uitzonderlijk niet.
Het Sikorsky team is nu klaar voor de eindassemblage van het prototype van de Raider heikopter. "We kijken uit naar de uitzonderlijke prestaties en mogelijkheden voor het Amerikaanse leger het vliegtuig." aldus nog Zampano.
Sikorsky is overtuigd van de efficiëntie van het starre rotor coaxiale ontwerp: In 2010 bereikte haar 6000-lb. brutogewicht X2 demonstrator helikopter 250 knopen vliegsnelheid, zowat tweemaal de snelheid van conventionele helikopters.
Het demonstreerde ook een lage werklast voor de piloot en lagere geluidshinder vooral in kruisvlucht. Sikorsky verwacht dat het prototype van de Raider betere prestatie's zal bereiken dan de X2 demonstrator vooral op gebied van precisie manoeuvres bij lage vliegsnelheid, manoeuvres op meer dan 200 knopen, prestaties bij hoogte tot 10.000 voet, en significante verbeteringen in laadvermogen en de vluchtduur.
Sikorsky plant om de Raider helikopter en zijn specifieke vluchtmogelijkheden in 2015 te tonen aan het Amerikaanse leger en andere potentiële klanten.