De beslissing van de Deense regering om met onmiddellijke ingang geen nieuwe licenties meer te verlenen voor de exploitatie van olie en gas in haar deel van de Noordzee is geen verrassing.
Denemarken heeft zichzelf wettelijk gebonden om tegen 2050 geen koolstof meer uit te stoten. En de beslissing om nu te stoppen met de exploitatie van nieuwe olie- en gasvelden is daar een belangrijk onderdeel van. Bestaande olie- en gaslicentie's mogen verder worden gebruikt tot ze uitgeput zijn.
Voor de helikopterindustrie in Denemarken en Europa is deze beslissing een teken aan de wand. Ook in de UK is er discussie rond de olie- en gaslicenties en ziet het er naar uit dat de 2050 deadline de trigger is om een aantal moeilijke beslissingen te gaan nemen.
Noorwegen, die een veel grotere olie- en gasindustrie heeft, is vooralsnog niet van plan om het toekennen van licenties voor nieuwe ontginningen te stoppen. In de laatste veiling werden weer een aantal licenties toegekend. Wel moet het Noorse Hooggerechtshof binnenkort beslissen over de wettelijkheid van olieboringen in de Noorse Artic.
De helikopteroperatoren die nog steeds zeer afhankelijk zijn van de offshore helikopterdiensten voor de olie- en gasindustrie (en dat zijn de meeste) zullen hun businessplannen moeten aanpassen in functie van deze nieuwe trend.
BP (Britisch Petroleum) heeft in zijn long-term planning een aantal scenario's die rekening houden met de afbouw van de wereldwijde olie- en gasconsumptie tegen 2050.
Klik op bijgaande grafiek en je kunt deze scenario's en hun verloop in de komende jaren zien. De helikopteroperatoren moeten met deze evolutie rekening houden om hun 'new next' in de komende jaren voor te bereiden.