We kregen de vraag van een lezer over de status van de Racer-demonstrator programma van Airbus Helicopters.
We moeten toegeven dat het akelig stil is geweest rond de Airbus Racer en dat Airbus opvallen zwijgzaam is over het project. Toch zou de Racer, volgens de laatste planning in 2020 zijn maidenvlucht moeten maken.
De Racer is een Airbus ontwerp dat tot stand is gekomen met de Europese subsidies van het Clean Sky2 programma. Het is een nieuwe generatie helikopters met een traditionele rotor maar uitgerust met twee zijdelings geplaatste propellers die voor de Racer-snelheid moeten zorgen. De Airbus Racer heeft nogal wat gemeen met de experimentele Eurocopter X3. Na succesvolle testvluchten belandde de X3 helikopter in het Franse National Air & Space museum op Le Bourget.
Airbus vertelde aan collega D. Perry dat ze hopen op een maidenvlucht eind 2021. De vertraging zou deels ook te wijten zijn aan ontwikkelingsproblemen bij de gearbox en bij de verbinding van de hoofdrotor gearbox met de laterale gearboxen van de propellers.
Een paar specificatie's van de Airbus Racer:
- kruissnelheid van 216 knopen (maximum snelheid: 220 knopen)
- 7/8 ton helikopter
- 15% minder verbruik
- 25% minder kosten per km
- twee turbines maar in kruisvlucht kan de Racer eentje uitschakelen (en zo jetfuel besparen)
- Safran Aneto-1X turbines
Aangezien de ontwikkeling van de Airbus Racer deels met fondsen uit het Europese Clean Sky programma wordt gefinancierd kan Airbus Helikopters dit programma niet commercialiseren maar blijft het een demonstrator helikopter. Airbus plant natuurlijk wel de integratie van specifieke technieken uit dit programma in zijn bestaande en toekomstige helikoptertypes.
Eenmaal deze innovator mag vliegen zal de Racer moeten bewijzen dat het de doelstelling van Clean SKY2 haalt: een 220 kts helikopter met 20% lagere emissies van CO2 en NOx en een 20% lager geluidsniveau.
Tot zover wat we nu weten over de Racer. Hier is wat Airbus eind 2018 vertelde over de Racer.
Foto: Airbus Helicopters - pers bericht