Bezig met laden...

Logboek

Mag de kustwachthelikopter nu wel oefenen vanop EHMZ?

Mag de kustwachthelikopter nu wel oefenen vanop EHMZ?

Komt er nu stilaan klaarheid in het gebruik van het vliegveld Midden-Zeeland door de nieuwe Kustwachthelikopter? Hopelijk wel want de tijd dringt stilaan, vanaf 4 november wil helikopteroperator Bristow met kustwachthelikopter starten.

Minister Harbers van Waterstaat schreef in zijn brief aan de Tweede Kamer op 8 september 2022 het volgende: "Het trainen voor SAR-operaties kenmerkt zich vooral door vaardigheden die te maken hebben met operaties op zee, zoals laag vliegen boven zee, het uitvoeren van zogenaamde takeloperaties in een dynamische omgeving en het landen op olie- en gasplatforms en op schepen. Het is geen vereiste dat trainingen vanaf de tweede basis (Vliegveld Midden Zeeland) worden uitgevoerd." Hiermede was duidelijk dat er geen SAR-trainingsvluchten vanop EHMZ, het vliegveld Midden-Zeeland, zouden worden uitgevoerd.

Maar in een brief van de GS, de Gedeputeerde Staten van de Provincie Zeeland, dd 20 september 2022, aan de Provinciale Staten van Zeeland hebben de GS aangegeven dat zij noodvluchten en noodzakelijke beperkte oefen- en onderhoudsvluchten als één activiteit aanzien. Verder stellen ze dat oefenen vanaf de basis Midden-Zeeland noodzakelijk is voor een goede samenwerking met regionale hulpdiensten. 

Een finale en juridisch sluitende oplossing voor dit thema zou zijn om in het nieuwe luchthavenbesluit voor EHMZ (Midden-Zeeland) die om geluidsoverlast te verminderen de vliegtuigbaan zal draaien, ook op te nemen dat de kustwachthelikopter per jaar een aantal trainingsvluchten mag uitvoeren. De Provincie Zeeland is hiervoor het bevoegd gezag.

Of een dergelijke oplossing er zonder slag of stoot zal komen is wel niet zeker omdat de gemeenteraad van Middelburg, waar de luchthaven is gelegen, een motie heeft aangenomen tegen de stationering van de SAR-helikopters op EHMZ. 

Volgens planning kan de nieuwe kustwacht-helikopteroperator Bristow op 4 november 2022 dus zonder problemen van start gaan zoals voorzien in de brief van Minister Harbers.

Blijft dan nog de vraag of helikopteroperator Bristow klaar is om de kustwachtoperatie over te nemen van NHV op 4 november 2022. Van de drie voorziene Leonardo AW189 helikopters (2 operationele en 1 reserve) is blijkbaar alleen de G-MCGN klaar. De G-OENC is voor zover bekend in ombouw en dat zou nog vele weken kunnen duren en de nieuwe I-RAIW maakt momenteel nog testvluchten vanop de fabriek. Het wordt dus haasten voor Bristow. Overigens zullen deze drie toestellen allemaal een Nederlandse registratie krijgen, respectievelijk: PH-RSQ, PH-SAR en PH-NCG.

Het Ministerie van Waterstaat heeft voor de zekerheid wel het contract met de huidige kustwacht-helikopteroperator NHV verlengd tot eind 2022 zodat eventuele vertraging kan worden opgevangen.

Wordt ongetwijfeld vervolgd...

1 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *