Leonardo wil absoluut haar nieuwe tiltrotor AW609 om deze tegen eind dit jaar laten certificeren.
In de afgelopen maanden heeft de AW609 met call-sign N609PA healwat testvluchten gemaakt en er is dan ook goede vooruitgang op gebied van de certificatie. Alle testvluchten worden gevlogen in het kader van de certificatie door de Amerikaanse FAA en de Europese EASA.
Zoals we reeds eerder schreven kan de AW609 op een kruishoogte van 25.000 voet vliegen en daarvoor kan de cabine ook onder druk worden gezet. Voor ons helikopterliefhebbers is dit wel een heel speciale helikopter. Eventjes hoog boven de wolken vliegen zit er meestal voor ons niet in. De AW609 zal dan ook kunnen profiteren van extra airspeed op deze hoogte en betere weersomstandigheden.
De 8-ton tiltrotor is uitgerust met twee Pratt & Whitney PT6 turbines met een vermogen van 2.000 shp elk. De twee hoofdrotors krijgen het vermogen via elk 2 gearboxes en een vijfde gearbox staat centraal opgesteld tussen de vleugels om vermogensverschillen tussen links en rechts op te vangen. Het toestel kan vliegen op een turbine en deze zal in dergelijke situatie worden geboost tot 2.500 shp. Met twee turbines is de maximale snelheid 275 kots. Met 2 piloten kan de AW609 9 passagiers meenemen.
Het testprogramma gaat door vanop de fabriek van Leonardo Helicopters in Philadelphia, Pennsylvania (US). Leonardo ziet meer potentieel voor het toestel in de US dan in Europa. Ook de productie van de AW609is voorzien in deze Amerikaanse fabriek.
Of de Leonardo AW609 nog dit jaar zijn certificatie zal bekomen is verre van zeker. De nieuwe technologieen gebruikt in het toestel en de crash van een vorig prototype heeft gemaakt dat zowel FAA als EASA extra oplettend zullen zijn. Zeker de FAA zal na het drama met de Boeing 737MAX extra uit zijn doppen kijken.