Onderstaand het tweede deel van de juni editie van Nieuws uit de Benelux helikoptervloot. Klik hier voor deel 1.
Luxemburg heeft ook zijn eerste Airbus H160 nieuwe generatie helikopter
Nadat we vorige maand aankondigden dat met de PH-DIS de eerste Airbus H160 in het Nederlands luchtvaartregister was ingeschreven, is het nu de beurt aan onze Luxemburgse collega's.
Op 13 juni 2024 werd een knappe Airbus H160 met registratie LX-HGG en serienummer 1042 ingeschreven in het Luxemburgse luchtvaartregister. Het toestel staat op naam van Lux Copter Services uit Bettembourg (LUX).
Voor zover we te weten kwamen is er een tweede Airbus H160B, met registratie LX-HGB, op weg naar Luxemburg. Deze zou het serienummer 1047 hebben gekregen in de fabriek.
Onderstaande video van de LX-HGG is van een landing in Frankrijk toen het toestel op weg was naar het vliegveld van Luxembourg.
Bekende Hiller UH-12B verdwijnt uit Brustem
Iedereen die al eens in de nieuwe hangaar van het vliegveld EBST St-Truiden komt zal dit toestel wel al gezien hebben. De Hiller UH-12B uit 1953 die in het Amerikaans luchtvaartregister staat als N1023G.
Het toestel was sinds juni 2013 eigendom van Peter Matthijs en heeft sinds zijn aankomst op EBST in 2019 nooit meer gevlogen. Er waren blijkbaar pogingen ondernomen om de motor te repareren maar tot vliegen kwam het niet meer. Het toestel werd enige tijd geleden verkocht.
De intussen 71-jarige oldtimer helikopter werd op 18 juni 2024 op een dieplader opgemerkt te Hasselt, komende uit de richting Sint-Truiden en op weg naar zijn nieuwe eigenaar in Duitsland.
Oldtimer Bell 47G met registratie F-BXXK vliegt weer.
De Agusta/Bell 47G met registratie F-BXXK, sinds 2019 eigendom van de Nederlandse eigenaar en ervaren helikopterpiloot Peter Kuypers, vliegt weer. De laatste vlucht dateerde reeds van 16 oktober 2021, waarna de motor werd verwijderd voor een grondig nazicht.
Deze nu reeds 68 jaar oude helikopter is weer in perfecte staat en vloog op 27 juni 2024 het traject Neerpelt - Leopoldsburg - Zwartberg - Neerpelt. Het toestel staat nu gebaseerd op een private helistrip te Neerpelt.
Het is altijd knap om te zien hoe gemotiveerde en ervaren piloten / eigenaars dergelijk toestel lang na hun normale levensduur in een perfecte staat weten te bewaren en deze luchtwaardig kunnen houden! Proficiat!
Bell 206B JetRanger II met registratie N206BP heeft de Benelux verlaten
De zwarte Bell JetRanger 206B die vroeger in België was geregistreerd als OO-LMI en tot nu als N206BP vooral vanop Spa vloog heeft België definitief verlaten.
Het toestel van F. Favart werd onlangs vanaf de Nederlandse luchthaven Maastricht/Beek bij de firma Aircraft Solutions bv in gedemonteerde toestand verscheept naar de Verenigde Staten.
Intussen is de JetRanger in de US als N206BP thans actief vanaf Pompano Beach (U.S.A.) en vloog daar al op 19 en 28 juni 2024. We zien dit toestel dus niet meer terug in de Benelux.
Foto © Henk Wadman - met onze dank
Gazelle met registratie N65AR verdwijnt naar Zwitserland
De knalblauwe Gazelle met de Amerikaanse registratie N65AR was sinds 27 februari 2024 gebaseerd op de helihaven van Gazelle expert Xavier de Tracy te Zomergem.
Na enkele testvluchten vertrok de Gazelle op 6 juni vanuit Zomergem via Montbéliard (Frankrijk), naar Sion (Zwitserland), waar het sindsdien actief is.
Voor zover we weten was het toestel vanuit Seattle (US) in gedemonteerde toestand verscheept naar ons land en werd het bij Xavier de Tracy te Zomergem opnieuw gemonteerd en bedrijfsklaar gemaakt voor zijn nieuwe Zwitserse eigenaar. In het Amerikaans register is het toestel wel nog steeds ingeschreven op naam van Michael Hsing uit Yarrow Point.
En nog een toemaatje
In lang vervlogen tijden vloog de toenmalige Belgische Rijkswacht met een Aerospatiale Puma SA330L met de militaire registratie G-02. Het toestel werd in 1995 uit actieve dienst genomen bij de Rijkswacht en belandde na enkele omzwervingen bij een Zweedse verzamelaar maar was lang niet meer luchtwaardig.
In juli 2021 brachten Kristof Van Loy en Sven Clauwers van het jonge bedrijf Booze Stop uit Westerlo de Puma G-02 terug naar België. Bedoeling was niet om ermee te vliegen maar om de helikopter in te richten als mobiele bar voor evenementen, opendeurdagen, bedrijfsfeesten, huwelijken, braderijen, concerten, meetings en dergelijke.
Het toestel was op 28, 29 en 30 juni te zien op het KempenAir ballonfestival te Grobbendonk als cocktailbar!
Foto © Willy Henderickx - met onze dank