Bezig met laden...

Logboek

Toekomst van de off-shore helikopteroperatoren ziet er somber uit

Toekomst van de off-shore helikopteroperatoren ziet er somber uit

Het blijft uitermate moeilijk in de off-shore helikopterindustrie.

In augustus 2020 won operator Babcock een belangrijk 5-jaar contract met Total waarbij off-shore vluchten vanuit Aberdeen (UK) en Esbjerg (DK) worden uitgevoerd. Verliezende operator voor Aberdeen (UK) was CHC en voor Esbjerg (DK) was NHV-Dancopter. Voordien had Babcock CEO Archie Bethel bij de bekendmaking van de resultaten op 12 februari allusie gemaakt op de moordende prijsverlagingen bij de nieuwe contracten in de offshore helikoptertransporten.

Als reactie op het verlies van het Deense contract zei NHV CEO Steffen Bay toen aan Flightglobal dat de prijsstelling van Babcock exact was wat Babcock aan de kaak stelde. Ook CHC reageerde zeer ontgoocheld over het verlies van zijn contract en voegde eraan toe dat dergelijke prijsverlagingen zullen leiden tot het verminderen van investeringen in technologie, veiligheid en opleidingen.

Babcock is nu gestart met de off-shore vluchten naar de Noordzee platformen van Total vanuit Aberdeen. Het gebruikt hiervoor haar vloot van Sikorsky S-92 helikopters. Het Deense Total contract start voor Babcock in januari 2021.  

Het is duidelijk dat komende prijsdiscussies over helikopter off-shore transporten door de - zelf in crisis verkerende - oliebedrijven op het scherp van de snee zullen worden uitgevochten. De corona-crisis heeft de vraag naar olie en gas verder verminderd, de productie is dientengevolge verminderd en het aantal helikoptervluchten van en naar de olie- en gasplatformen zijn ook drastisch verminderd.

CHC, PHI en Bristow zijn reeds door een Chapter 11 procedure gesparteld en zowel Babcock Offshore als NHV hebben de afgelopen jaren verliezen gemaakt . Vraag is hoe de helikopterindustrie zich hieruit zal redden.   

Als je het ons vraagt zal een verdere consolidatie bij de helikopteroperatoren nodig zijn om het marktaanbod terug in lijn te brengen met de huidige en toekomstige marktvraag. Alleen dan zal de situatie terug gezonder kunnen worden. Era toonde reeds het voorbeeld door de fusie met Bristow.

Olie en gas zijn als fossiele brandstoffen toch al verliezers op termijn dus wachten op het organisch herstel van deze markten is een grote illusie. De vervangende energiemarkten - bijvoorbeeld de windenergie op zee - hebben in vergelijking relatief weinig nood aan off-shore helikoptertransport. 

Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Foto copyrights: Airbus - Lorette Fabre

1 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *