De oorlog in Ukraine maakt betrouwbare verslaggeving van nieuws van fabrikant Russian Helicopters vrij moeilijk. Het bedrijf heeft de eerste maanden zijn informatiebronnen gesloten voor buitenlandse pers en het is nu nog moeilijk om informatie te bekomen over de activiteiten van Russian Helicopters. Hieronder een overzicht wat we afgelopen maand aan helikopternieuws uit Rusland konden sprokkelen.
U-UAZ leverde een Mi-8AMT helikopter aan RSK
Ulan-Ude Aviation Plant, een dochterbedrijf van Russian Helicopters, heeft een multi-purpose Mi-8AMT helikopter geleverd aan JSC RSK Bank. Het toestel is uitgerust met een speciaal navigatiesysteem die toelaat in de meest moeilijke weersomstandigheden te vliegen.
Rostec gaat 10 VK-650V helikopter turbines bouwen voor Russian Helicopters
Rostec gaat 10 VK-650V helikopter testmotoren produceren tegen eind 2023. Vier stuks zullen worden uitgetest in de Ansat helicopter. Deze turbine is sinds september 2019 aangekondigd door UEC (Russian United Engine Corporation) als turbine voor de Ansat en de Ka-226 helikopters om de PW207K van Pratt & Whitney te vervangen.
“De nieuwe motor zal beter presteren dan westerse ontwerpen. In vergelijking met buitenlandse tegenhangers zal de VK-650V bijvoorbeeld een groter startvermogen en betere specifieke kenmerken hebben. Dankzij het ontwerp van de turbine kan deze, met minimale aanpassingen, worden gebruikt als onderdeel van verschillende drones, maar ook als onderdeel van een hybride powerplant. We zijn van plan om in 2024 een typecertificaat voor deze turbine te behalen, ”zei Yevgeny Prodanov, directeur van het VK-650-programma bij de onderneming UEC-Klimov.
Russian Helicopters test de UAV BAS-200
Russian Helicopters testte het communicatiesysteem van de UAV BAS-200 om na te zien of communicatie mogelijk is overeen afstand van meer dan 80 km.
De testen gebeurden in het Salekhard gebied op lage temperaturen en in moeilijk weer.
Rostec's bedrijf UEC begint met de bouw van een 500 kW hybride powerplant demonstrator
United Engine Corporation is gestart met de bouw van een 500 kW hybrid powerplant demonstrator, die in de toekomst kan worden gebruikt in onbemande drones en helikopters. De hybride powerplant omvat een krachtbron, inclusief een VK-650 gasturbine en een elektrische generator, twee elektromotoren, en een uniek automatisch regelsysteem (ACS).
Hybride powerplants zullen een aantal voordelen hebben ten opzichte van traditionele gasturbines. Er wordt met name een lager brandstofverbruik, milieuvriendelijkheid, verhoogde vliegveiligheid voorspeld door de aanwezigheid van twee energiebronnen in plaats van één, de mogelijkheid om drones en helikopters op te stijgen vanaf korte landingsbanen en een grotere manoeuvreerbaarheid.
Rostec test de VK-1600V helikopter turbine demonstrator
Rostec heeft de testen van de VK-1600V helikopter turbine demonstrator afgewerkt. Deze turbine is voorzien voor de Ka-62 medium multipurpose helikopter. Deze turbine kan ook worden gebruikt in buitenlandse helikopters. De VK-1600V heeft een relatief laag verbruik en een lage lifecycle kost.
“VK-1600V-motoren hebben een laag brandstofverbruik en lage levenscycluskosten. Het vermogen van de VK-1600V in startmodus is 1400 pk. en 1750 pk - in de 2,5 minuut power-modus. Tegelijkertijd zijn we erin geslaagd om het leveringsgewicht met 10% te verminderen en het specifieke brandstofverbruik in alle modi te verminderen in vergelijking met analoge modellen”, zegt Anton Kolosov, hoofdontwerper van de VK-1600 JSC UEC-Klimov .
Nota van de redactie:
Het Russische United Engine Corporation, Klimov (UEC) is net als Russian Helicopters onderdeel van de staatsholding Rostec, en werkt sinds de sancties na de inval op de Krim (2014) in 'een versneld tempo' aan de vervanging van de buitenlandse turbines van Motor Sich (Ukraine), Safran (Frankrijk) en Pratt & Whitney (Canada) door turbines van Russische makelij.
Nu is het 'versneld tempo' blijkbaar meer een verhaal dan een realiteit. Na jaren van ontwikkeling spreekt het bedrijf nog steeds over de fabricatie en testing van demonstrators. Er is dus duidelijk nog veel werk vooraleer alle buitenlandse helikopterturbines eenvoudigweg door Russische turbines kunnen worden vervangen.