Met haar directive 2016-0199 heeft de EASA, de Europese Air Security Agency, haar eerder verbod op vliegen met de EC225 opgegeven.
Het verbod kwam na een dramatisch ongeval eerder dit jaar waarbij in Noorwegen 13 mensen om het leven kwamen. Het ongeval gebeurde bij een transport van medewerkers van het oliebedrijf Statoil vanop boorplatformen naar het vasteland.
Onderzoek door Airbus Helicopters heeft uitgewezen dat bij een specifieke uitvoering van de 'planet gear' (onderdeel van de aandrijving van de rotor) er teveel stress op het onderdeel wordt uitgeoefend. Na omruiling van dit onderdeel door een andere uitvoering van de 'planet gear' mogen de H225 helikopters weer gevlogen worden voor commercieel transport.
De Noorse en Britse CAA zijn het niet met de EASA beslissing eens en handhaven hun vliegverbod voor de Airbus Helicopters H225 / EC225. In een persrelease stelt de Britse CAA dat ze samen met de Noorse CAA het defintieve rapport afwacht over het ongeval van 29 April 2016 bij het Noorse Bergen. Voordienbblijven alle operatie's van de Britse en Noorse Airbus EC225/H225 helikopters verboden.