Het Oostendse NHV heeft met 13 Airbus H-175 helikopters de grootste vloot van dit type in dienst. Maar ook de GFS (Government Flying Service ) uit Hong Kong is met 7 helikopters een belangrijke operator met Airbus H175 helikopters.
GFS is een all-round operator die 41 helikopters en 46 piloten in dienst heeft. Ze staan in voor de alle SAR operaties maar verzorgen ook brandbestrijding, marine missies, luchtpolitie missies, luchtverkenning en offshore medische evacuaties. Recent werd de H-175 ingezet voor het transport van Covid-19 patienten. Daarbij is de cockpit met een speciaal gordijn afgesloten en wordt de patientenruimte blijvend geventileerd om statische airflow te vermijden.
De piloten zijn erg gelukkig met de H-175 vooral omdat het toestel bij lange missies een groot deel van de vliegtaken kan overnemen en zo de werklast en de vermoeidheid van de piloten kan opvangen. De intelligente Helonix doet hier prima werk.
De eerste H-175 piloten werden door AHTS (Airbus Helicopters Training Services) opgeleid. Maar in 2019 contacteerde HK GFS de directie van NHV in Aberdeen om een 'pilot loan' schema op te zetten.
Het 'pilot loan' schema met NHV geeft de Hong Kong GFS piloten ervaring in een volledig andere omgeving dan in Hong Kong. Ze maken ook heelwat extra vlieguren die ze in een SAR-rol in Hong Kong moeilijk kunnen maken.
NHV heeft nu een overeenkomst met GFS om nu en in de toekomst telkens 2 GFS piloten in het schema in te lassen. Ondanks een aantal uitdagingen (waaronder Covid-19) zijn NHV en GFS erin geslaagd om het programma op te zetten en uit te voeren.
Foto van de eerste twee GFS-piloten in Aberdeen: Wing en Dickson - copyrights NHV
Foto van de GFS H-175: copyright Airbus Helicopters