Airbus werkt angstvallig verder om de certificatie door EASA van haar nieuwe Airbus H160 voor het einde van dit jaar te bekomen. Eenmaal de goedkeuring van EASA binnen is plant Airbus de goedkeuring door de Amerikaanse FAA een zestal maanden later. Voor zover we konden vernemen zijn er geen obstakels meer die een, goedkeuring door EASA in de weg staan.
Als Airbus de certificatie voor het jaareinde kan bekomen zal de H160 de eerste fly-by-wire burgerhelikopter zijn die gecertificeerd is. Ook de Bell 525 is in de race maar de laatste info van Bell was minder zelfzeker dan deze van Airbus. Wait and see...
Na het opstarten van de serieproductie plant Airbus Helicopters een 30-tal van dit nieuwe type te produceren. In 2026 wanneer de eerste leveringen van het militaire type, de H160M, gebeuren zal Airbus de productie opschroeven tot 50 stuks per jaar. Vanaf 2026 moet Airbus de H160M Guepard uitleveren aan de Franse grondstrijdkrachten, in 2028 aan de Franse Marine en nadien aan de Franse Luchtmacht. Airbus kreeg een totale bestelling van 169 H160M helikopters voor het Franse leger. Ook andere landen hebben interesse in de H160M maar de Franse strijdkrachten krijgen prioriteit.
De H160 helikopters hebben naast het fly-by-wire besturingssysteem nog een aantal andere innovaties. Het toestel is volledig gebouwd in composietmateriaal en is uitgerust met een volledig glas cockpit en met Blue Edge rotorbladen. De Blue Edge rotorbladen realiseren een significante vermindering van het geluid van de helikopter. Airbus gaat er prat op dat men in de H160 zal kunnen praten zonder headsets.
De H160 moet op termijn de vervanger worden van de AS365 Dauphin en EC155 van de bestaande generatie. De H160 zal naast 2 piloten ook 12 passagiers kunnen vervoeren aan een kruissnelheid van 150 kts. Het vliegbereik is 460 NM en de H160 zal 15% minder brandstof gebruiken dan een gelijkaardige helikopter van de bestaande generatie.
Met de H160 wil Airbus Helicopters duidelijk een stevige plaats innemen in de markt van de moderne medium helikopters. Leonardo en Bell zullen daar met de H160 een stevige concurrent bijkrijgen. De H160 zal beschikbaar zijn in versies voor VIP en private transporten, publieke diensten en offshore transporten.
Bekijk hier een gedetailleerde briefing van de Airbus H160M