Het Vortex-fenomeen (ook wel bekend als Vortex Ring State of VRS) is een zeer gevaarlijk situatie voor helikopters, die met lage snelheid relatief snel dalen, vanwege het plotselinge verlies van lift door de hoofdrotor omdat die daalt in zijn eigen downwash.
Dit fenomeen draagt elk jaar bij aan ongevallen met helikopters, omdat eenmaal in VRS een extra hoogte moet worden verloren om de snelheid van de helikopter te verhogen en de rotor uit zijn eigen downwash (proberen) te halen.
Als onderdeel van het experimentele onderzoeksproject rond het VRS-fenomeen geïnitieerd door EASA, werken de Franse organisaties ONERA (l'Office National d'Etudes et de Recherches Aérospatiales) en DGA (Direction Générale de l'Armement) samen om 2 beoogde doelstellingen te bereiken:
- De definitie van het Vortex en de experimentele bevestiging ervan;
- De evaluatie van de exit-methode van Vortex volgens Vuichard.
Als zodanig bereidt DGA-EV (DGA Essais en Vol) zich voor op het uitvoeren van een vluchttestcampagne en zal het binnenkort de heer Claude Vuichard verwelkomen voor een gedetailleerde presentatie van zijn Vortex exit-methode (uit vortex ontsnappen met zijwaartse snelheid - zie onderstaande video) die betere prestaties claimt dan de conventionele methode (uit vortex ontsnappen met voorwaartse snelheid).
Deze informatie is een voorwaarde voor de vluchtevaluatie die zal volgen en waarvoor DGA-EV zijn expertise zal inzetten voor het evalueren van de werking van deze alternatieve techniek.
EASA hoopt met de conclusie van testcampagne tot een vaststelling te komen welke Vortex-escape methode de beste is en als dusdanig moet worden aangeleerd in de opleiding van de helikopterpiloten.
Foto © DGA-EV
Video @ Vuichard Recovery Aviation Safety Foundation