De keuze van helikopters voor het leger is altijd al een heet hangijzer geweest in de politiek.
Belgische lezers zullen zich zeker de politieke impact herinneren van het Agusta schadaal. Toen kocht het Belgisch leger 46 A-109BA helikopters bij het toenmalige Agusta, maar eigenlijk was de keuze voor deze helikopters gemaakt door een aantal politici. Meer recent in Polen werd bij het aantreden van de nieuwe regering, een beslissing van de vorige defensieminister om 50 stuks Airbus Caracal H225M aan te kopen, ongedaan gemaakt en werden helikopters aangekocht die in Polen werden gebouwd.
Ook in de US is er nu een discussie ontstaan door de beslissing van de US Army om de upgrades van de CH-47 Chinooks naar CH-47F Block II op een laag pitje te zetten of eventueel stop te zetten. Het leger nam deze beslissing om binnen het vastgestelde budget andere prioriteiten te kunnen aankopen.
In de defensiecommissie van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden beslisten de afgevaardigden dat de nieuw te benoemen Stafchef ook de potentiele impact van het tijdelijk stopzetten van de Chinook upgrade moest gaan onderzoeken. De huidige Vice-Stafchef, Generaal James McConville werd opgedragen op intussen met Boeing te gaan praten over deze beslissing.
Een afgevaardigde uit Pennsylvania wou weten wat het plan was van het leger om zonder de upgrade naar CH-47F Block II de Chinooks tot 2030 of zelfs 2040 te laten vliegen. Boeing bouwt de Chinook in haar fabriek in Ridley Park, Delaware County, Pennsylvania, juist...in het kiesdistrict van de betreffende afgevaardigde.
Generaal McConville, die genomineerd is als de volgende Stafchef, vertelde aan de defensiecommissie dat er reeds gesprekken waren geweest met Boeing over de upgrade van de Chinooks en de mogelijke gevolgen voor Boeing en zijn toeleveranciers. Hij zei ook dat de legerleiding ook moeilijke beslissingen moet kunnen maken met betrekking tot de budgetten voor modernisatie binnen het budget 2020.
Het Amerikaans leger plande eerder om haar volledige vloot van maar liefst 542 Chinooks een upgrade te geven naar CH-47F Block II niveau. Dit wordt nu in vraag gesteld. In het budget 2020 zijn er slechts 9 upgrades voorzien voor Special Operations Command MH-47G's, een variante van de CH-47.
De generaal toonde zijn bezorgdheid om de industriele mogelijkheden van Boeing intact te houden en vertelde erbij dat het leger een aantal CH-47F en Block II helikopters zou aankopen voor de Speciale Operatie's. Hij voorziet dat er een aantal buitenlandse mogendheden Chinooks zullen aankopen en dat zulks Boeing zou toelaten om de productielijnen van de Chinook open te houden. Dit moet het leger de tijd geven om haar keuzes te maken in het FVL (Future Vertical Lift) programma.
Als conclusie stelde de generaal dat de helikopterindustrie ook de opportuniteiten moet zien die FVL zal bieden. De industrie moet luisteren wat het leger in de toekomst nodig zal hebben en deze nieuwe toestellen bouwen. Een niet te verstane sneer naar het lobbywerk in deze zaak. Hij zei er net niet bij dat Boeing zich beter zou concentreren op de nieuwe generatie helikopters in plaats van afgevaardigden te laten pleiten voor de upgrade van de bestaande Chinooks. De onderstaande video van Boeing over de Chinook Block II was anders vrij duidelijk.
Als je tussen de regels leest begrijp je eens te meer dat legeraankopen ook in de US niet altijd te maken hebben met wat het leger echt nodig heeft. Uiteindelijk beslist de politiek en in deze zaak wil het Huis van Afgevaardigden dat het Amerikaans leger zijn budgetvoorstel aanpast.