Op 6 januari 2022 was het net 10 jaar geleden dat het laatste fatale ongeval gebeurde met een Robinson helikopter in de UK. Voor België moeten we nog meer dan 2 jaar wachten want het laatste fatale ongeval met een Robinson gebeurde op 5 september 2014 toen de R44 Raven I van John Deconinck op de parking van het voetbalstadion van Roeselare neerstortte. Er vielen toen twee dodelijke slachtoffers. In onze database vonden we in de laatste 50 jaar geen fatale Robinson ongevallen in Nederland!
Naar aanleiding van deze 10-jaar ongevalsvrije mijlpaal heeft Robinson expert Richard Morningtom Sanford onderstaand artikel geschreven en stuurde hij het ons toe.
Richard is een van de meest ervaren Robinson specialisten in de UK en kreeg in 1998 van Frank Robinson himself de goedkeuring om fabrieks-equivalente Robinson R22/R44-onderhoudscursussen te geven in het VK, Ierland en Europa. Hij is tevens technisch onderzoeker bij helikopterongevallen met Robinson helikopters in Europa.
In het artikel kijkt Richard terug op het tijdperk voor 2012 toen er in de UK (en ook in België) nogal wat fatale ongevallen gebeurden met Robinson helikopters. Op zich niet abnormaal want het was en is een zeer frequent gebruikte helikopter en daarbij veel gebruikt voor trainingen van student-piloten. Toch twijfelden meer en meer 'kenners' aan de kwaliteiten van de Robinson helikopters. In dit artikel gaat Richard dieper in op de echte oorzaken en weerlegt het idee dat de design van de Robinson helikopter oorzaak zou zijn van de ongevallen.
Gelukkig moesten we de afgelopen 10 jaar geen fatale Robinson crashes noteren in UK en Nederland! Keep up the good job!
Als je onderstaand artikel niet in uw browser kunt lezen kun je het hier downloaden.
Foto & tekst © Richard Mornington Sanford