Het Zweedse Savback kondigt de certificering aan van de Konner's K1-S19 turbinehelikopter door de Zweedse burgerluchtvaartautoriteit.
Deze knappe helikopter is gecertificeerd in de categorie UL (ultra light helikopter - minder dan 600 kg MTOW). Zweden sluit zich aan bij Finland, Duitsland en het thuisland van de OEM, Italië, bij het goedkeuren van operaties in de UL- helikopterklasse. Het accreditatiewerk voor Noorwegen en Denemarken vordert en Savback heeft er alle vertrouwen in dat in de komende maanden de certificatie in Noorwegen en Denemarken ook een feit zal zijn.
Konner Helicopters heeft het ontwerp van zijn ultralichte helikopter geëvolueerd met de introductie van zijn geavanceerde 'HAS' (Hybrid Assistance System), dat een extra elektromotor van 100 pk inschakelt in het geval van verlies van rotorsnelheid, waardoor de werking op 100% vermogen tijdelijk gegarandeerd blijft en een veilige landing toelaat.
Dit HAS-systeem elimineert het risico dat gepaard gaat met de traditionele 'Dead Man's Curve' voor de piloot - wat een ongeëvenaarde veiligheidsfunctie oplevert. Geen enkele ander helikopter van deze klasse en zelfs hoger heeft een dergelijk veiligheidssysteem.
Bedoeld voor gebruik door particuliere eigenaren met zijn prestigieuze Italiaanse interieurontwerp, wordt de helikopterfamilie van Konner-helikopters aangedreven door de gepatenteerde TK-250 turboshaft-motor, die werkt op diesel-, biodiesel-, JP-1- of JP-4-brandstofopties. Het beschikt over volledige FADEC (full authority digital engine control) om de motorfunctionaliteit automatisch te beheren, wat gemoedsrust geeft voor de piloot. Het is de enige helikopter in zijn klasse die de 'HAS' biedt, aangevuld met crashbestendig brandstofsysteem en crashbestendige stoelen.
Konner K1-S19
De Konner K1-S19 is een tweezits helikopter aangedreven door de Konner TK-250 turboshaft-motor, met een vermogen van 250 pk. De K1-S19 heeft een romp van koolstofvezel en een driebladige semi-gelede composiet hoofdrotor met een lagerloze kop. De K1-S19 blijft binnen de ultralichte categorie en heeft een maximaal startgewicht van 600 kg en een leeggewicht van 350 kg. Een brandstofcapaciteit van 150 liter en een kruissnelheid van 115kts geven de K1-S19 een maximaal bereik van 259 nm (480 km).
Het Konner K2-model (zie foto) met vier zitplaatsen wordt aangedreven door een 270 pk-versie van dezelfde TK-250-motor.
Het beschikt over een semi-gelede hoofdrotor met vier bladen met composietbladen en een lagerloze kop. Met een snelheid van 130 kts wordt een indrukwekkend bereik van 325 nm (602 km) bereikt. Net als de K1-S19 heeft de K2 ook een romp van koolstofvezel.
Konner K3 Anfibio
Konner heeft ook de K3 Anfibio amfibische helikopter in zijn line-up. Het is de eerste helikopter die ontworpen is om de grenzen tussen lucht en water opnieuw te definiëren. Met behulp van de krachtige TK-250-turbine, het HAS systeem en de koolstofvezel carrosserie wordt de K3 ontworpen om te landen en op te stijgen vanaf het water.
Foto's © Konner Helicopters