Eerder deze week schreven we over de kritieke situatie op de tweedehandsmarkt voor professionele bi-turbinehelikopters. Intussen stuurde Aero Assets ons hun volledig rapport met cijfers over de evolutie in de markt.
2e kwartaal 2020 | tov 2e kwartaal 2019 | |
Verkoop - aantal | 14 | -58% |
Verkoop - dollar | 34 miljoen | - 79% |
Te koop - aantal | 236 | +6% |
Te koop - dollar | 917 miljoen | -24% |
Tijdsduur verkoop | 4 jaar | +150% |
Deal pijplijn | 18 toestellen | -40% |
- Covid-19 en de gecrashte olieprijs bepalen de activiteiten op de olie- en gasplatformen en hiermede ook de activiteiten van de helikopteroperatoren en hun nood aan extra helikopters.
- We zien dat de meeste helikopteroperatoren een aantal helikopters 'in bewaring' hebben
- We hebben geen specifieke informatie over de effectief betaalde prijzen per type maar mogen aannemen dat gezien het grote aanbod de marktprijs bepaald wordt door de koper
- Airbus heeft aangegeven dat een aantal operatoren hun bestellingen hebben bevroren of geannuleerd. Dit zou op termijn een invloed kunnen hebben op de tweedehandsmarkt.
- Airbus en Leonardo helikopters verkopen nog, maar bij Bell en Sikorsky was er helemaal geen verkoop.
Informatie per helikoptermodel / familie
Model | Type | Verkoop Q2-2020 | Te koop Q2-2020 | Tijdsduur |
Airbus H135 | Licht | 3 | 25 | 24mnd |
Airbus H145 | Licht | 2 | 13 | 19 mnd |
Leonardo AW109 S | Licht | 3 | 35 | 36 mnd |
Airbus H155 | Medium | 2 | 6 | 9 mnd |
Leonardo AW109 E | Licht | 3 | 40 | 42 mnd |
Leonardo AW139 | Medium | 1 | 18 | 54 mnd |
Bell 412 & 429 | Medium | 0 | 33 | - |
Sikorsly S92 A | Zwaar | 0 | 7 | - |
Sikorsky S76C & D | Medium | 0 | 46 | - |
Airbus H225 | Zwaar | 0 | 13 | - |