Sedert een paar jaar tracht EASA zijn rol als regelgever voor GA en helikopters, niet minder veilig maar wel pragmatischer in te vullen.
De pure theorie heeft in het verleden geleid tot een zware administratieve rompslomp die weinig heeft bijgedragen aan de vliegveiligheid integendeel. EASA tracht nu de afstand tot de realiteit te verkleinen en korter op de bal te spelen.
Op vlak van de General Aviation en vooral de kleine luchtvaart hebben we nieuwe, vereenvoudigde richtlijnen gezien die rekening houden met de specifieke aspecten van de GA. De regelgeving voor een Airbus A380 kan niet dezelfde zijn als deze voor een Robinson R22. Maar er is nog veel werk aan de winkel en we hopen dat het team van David Solar (EASA Head of GA & VTOL) verder kan werken aan de vereenvoudiging van de regelgeving voor helikopters en GA.
In de EASA Rotorcraft Safety Roadmap (RSR)1 is in december 2018 aangenomen en bevat aanbevelingen om het aantal helikopterongevallen en incidenten in Europa aanzienlijk te verminderen. Om dit doel te bereiken heeft het team van David Solar een evaluatierapport gemaakt (klik hier) van niet minder dan 121 bladzijden. Het identificeert de problemen en stelt manieren voor om de administratieve lasten en kosten voor helikopteroperators te verminderen, zodat zij zich kunnen richten op veiligheidsgerelateerde taken.
Gebaseerd op de analyse van gegevens en de feedback van het EASA Stakeholder Advisory Body (SAB), Rotorcraft Committee (R.COM), werd besloten om de reikwijdte van deze oefening te beperken tot de onderkant van de markt van helikopterexploitanten, d.w.z. helikopterexploitanten die vijf of minder helikopters exploiteren. Om dit doel te bereiken identificeert dit evaluatierapport de onnodige administratieve lasten en administratieve kosten voor exploitanten van helikopters.
Het is eigenlijk ongelooflijk dat EASA meer dan 120 pagina nodig heeft om de rompslomp aan administratie te analyseren en de nodige aanpassingen voor te stellen.
Het rapport treft verbetermogelijkheden aan in de volgende deelgebieden:
- Management system as a whole
- Record-keeping, manuals, and documentation
- Application for an air operator certificate (AOC), specific approval (SPA), authorisation or declaration
- Establishing specific procedures/checklists
- Managing and applying for changes
- Checking and maintaining personnel compliance
- Maintenance flights/Check flights
- Audits by the competent authority
- Establishing mass-and-balance data
- Internal audits
- Occurrence reporting
- Training and checking
Laat ons hopen dat EASA zijn verbeteringen snel tot stand kan brengen en ook de nodige impulsen kan doorgeven aan de nationale luchtvaartautoriteiten om deze verbeterstrategie ook in de landen door te voeren.