Veel te vaak zie je helikopterpiloten opstijgen en in de lucht verdwijnen zonder enige vorm van hover checks uit te voeren. Daarom deze herinnering!
Het is ook niet omdat je 1.000 of 5.000 vlieguren in je vliegboek hebt staan dat de noodzaak van de 'hover check' verdwijnt, integendeel. En ook een correcte afwerking van je pre-takeoff checklist is geen reden om de hover check over te slaan.
Een goede hover check duurt minder dan 30 seconden maar kan je heel veel vertellen over de status en veiligheid van de helikopter waarmee je gaat vliegen.
- In hover ben je idealiter 'neus in de wind' als je de checks doet
- Zijn alle 'WARNING LIGHTS' uit?
- RPM – is uw toerental in het groen en stabiel?
- Heb je voldoende POWER?
- Cruciaal om te controleren of het is het zoals verwacht en gepland, en nog belangrijker, wat is de marge tussen wat je nu gebruikt in hover en wat je nog beschikbaar hebt. Dit vertelt je veel over de prestaties van je helikopter en wat je met de helikopter kunt doen of net niet kunt doen.
- T(emps) & P(ressure) – in het groen en zoals verwacht?
- FUEL: voldoende voor je vlucht en de nodige reserve?
- FLIGHT CONTROLS – normale en correcte reactie?
- TRILLINGEN of GELUIDEN– iets ongewoons?
Conclusie: We wensen je een veilige en prettige vlucht maar als aan een van deze checks niet wordt voldaan LAND, en doe niet verder met je vlucht! We delen graag advies van andere piloten en experten. Als je wat wil toevoegen of jouw ervaring wil delen graag via onderstaande reactiebox. Je kunt dit ook anoniem doen als dit wenst.
Foto © Tom Buysse