De US heeft in de 15-jaar lange handelsoorlog tegen de EU haar slag thuisgehaald.
De WTO (World Trade Organization) heeft ingestemd met invoerrechten op $7,5 miljard Europese producten wanneer ze de US binnenkomen. De uitspraak is het gevolg van een eerdere ruling van de WTO over subsidies van de EU aan vliegtuigbouwer Airbus.
Het Amerikaanse 'Office of the US Trade Representative' zal de invoerrechten heffen vanaf 18 Oktober 2019. Washington had reeds eerder bekendgemaakt dat het invoerrechten zal toepassen op helikopters en vliegtuigen die uit de EU in de US zullen worden ingevoerd. Voor helikopters zou het tarief 10% op de waarde bedragen.
Hoe dit de helikopterafdelingen van Airbus en ook Leonardo zal raken is alsnog niet duidelijk. Zowel Airbus als Leonardo hebben reeds een belangrijke aanwezigheid op de Amerikaanse markt met eigen fabrieken waar zowel militaire als burgerhelikopters worden gebouwd. Airbus Helicopters vierde begin dit jaar nog haar 50e verjaardag in de US. Anderzijds heeft de Amerikaanse Trump administratie een speciale uitzondering gemaakt. Zo zijn er geen invoerrechten verschuldigd voor helikopters uit Europa die bestemd zijn voor het Amerikaans leger.
Dit betekent dat de invoerrechten alleen van toepassing zijn op burgerhelikopters van Airbus en Leonardo, die ze niet in de US kunnen bouwen, en naar de US moeten uitvoeren. Ons inziens is dit een vrij beperkt aantal en zal daar de 10% invoerrechten niet direct leiden tot een catastrofe voor de twee van origine Europese helikopterbouwers.
Gezien het beperkte gamma van burgerhelikopters van Sikorsky, Boeing en MD zullen deze geen groot voordeel halen uit deze Trump overwinning. Bell Helicopters, met een groot gamma aan burgerhelikopters, zal misschien een tijdelijk voordeel halen uit deze situatie omdat de aankoopprijzen van Europese burgerhelikopters vanaf 18 October met 10% zullen stijgen.
De volgende stap in deze handelsoorlog, over subsidies aan de vliegtuigbouwers, is de WTO beslissing die in Januari 2020 wordt verwacht. Dan moet de WTO beslissen of de ondersteuning en de subsidies die de US administratie, in verschillende vormen heeft toegekend aan Boeing, ook wordt aanzien als een verstoring van de wereldwijde handel. De kans dat de WTO beslist in het voordeel van Europa is groot en zou ook kunnen leiden tot importheffingen voor Amerikaanse vliegtuigen en helikopters in de EU. Experten die het orderboek van Airbus en dit van Boeing vergeleken kwamen tot de conclusie dat Boeing in een dergelijk geval in het nadeel zou zijn.
Airbus Groep CEO en ex-baas van de Airbus Helicopters afdeling, Guillaume Faury, liet weten dat hij hoopt op een snel vergelijk tussen beide partijen. Airbus koopt vandaag reeds 40% van zijn onderdelen aan bij Amerikaanse bedrijven.
Boeing reageerde reeds door te stellen dat Airbus gewoon de regels van de WTO moet respecteren en dat het dan geen invoerrechten zou moeten betalen.
Het laatste woord in deze zaak is duidelijk nog niet gezegd...