De financiële uitdagingen van de nieuwe 'eVTOL-industrie' zijn stilaan gemeengoed aan het worden. Na de insolventie van Lilium en de mogelijke cash-problematiek bij Volocopter is er nu ook financiële hoogspanning bij het Britse Vertical Aerospace, de ontwikkelaar en bouwer van de Vertical VX4 eVTOL.
Mudrick Capital financierde Vertical Aerospace met een lening van $ 192 miljoen in oktober 2021 maar deed dat in de vorm van converteerbare obligaties die aan een vast prijs konden omgezet worden in aandelen. Daardoor kreeg Mudrick Capital een stevige voet binnen bij de eVTOL-bouwer.
Intussen is Vertical Aerospace terug toe aan nieuw kapitaal en wil Mudrick de financiering van Vertical blijven doen tot 2026 mits de controle (= meer dan 50% van de aandelen) over het bedrijf. Een dergelijke financiering zou de volgende stappen tot de certificatie van de VX4 veiligstellen.
De huidige controleaandeelhouder is oprichter en CEO Stephen Fitzpatrick en deze wil zijn bedrijf niet zomaar uit zijn handen zien glippen. Anderzijds heeft hijzelf maar 50 miljoen veil om de controleaandeelhouder te blijven en is dit niet voldoende om de komende 2 jaar het bedrijf te runnen en hopelijk de VX4 te certificeren.
Het is wel opmerkelijk dat Mudrick Capital, die met die $ 192 miljoen inbreng reeds de grootste externe kapitaalverschaffer is, nogmaals bereid is extra kapitaal van meer dan $ 100 miljoen in de VX4 te investeren. Mudrick Capital is niet aan zijn proefstuk toe en moet een duidelijk vertrouwen hebben in de realisatie en commercialisatie van de Vertical VX4.
Anderzijds bewijst dit voorstel (en de status bij Lilium en ook Volocopter) dat investeerders niet meer staan te springen om vers geld in de nieuwe 'eVTOL-industrie te investeren. De beurskoersen van de genoteerde eVTOL-bouwers (Joby, Archer, Eve, Vertical en Lilium) hebben velen potentiële investeerders doen nadenken over de timing, haalbaarheid en certificatie van de verschillende eVTOL's. Met Lilium hebben de investeerders ook kunnen vaststellen dat ook een faling (en totaal verlies van de investering) tot de mogelijkheden behoren.
Of moeten we nu vaststellen dat de eVTOL-ontwikkelingen die door sterke moederbedrijven uit de luchtvaartsector worden gesteund zoals EVE (Embraer), Wisk (Boeing), CityAirbus (Airbus), Supernal (Hyundai) en eAviation (Textron) de beste garantie hebben om voorbij de certificatie te geraken?
Een ding is ons duidelijk, van de 1.000 VTOL projecten zullen er in de komende 2 à 3 jaar slechts een tiental of iets meer de civiele certificatie halen. Bij de anderen zullen de fondsen opdrogen en zullen zij moeten hopen op een overname, en indien niet ten onder gaan aan insolventie.
Foto © Vertical Aerospace