De corona-maatregelen hebben nog steeds een verlammende invloed op de burgerluchtvaart maar desondanks zien we toch stilaan wat beweging in onze luchtvaartregisters. Hieronder een overzicht van de informatie die we afgelopen maand konden sprokkelen.
OO-ICE vliegt nu bij Heliair in Harskamp
De Robinson R44 Raven II met registratie OO-ICE (zie foto hiernaast) van Roecuir uit Roeselare (B) staat sinds begin van dit jaar te koop. Sinds half april 2021 vliegt het toestel in Harskamp (NL) bij Heliar. Het toestel is wel nog steeds geregistreerd op naam van Roecuir. Het toestel was, voor het OO-ICE werd op 10 november 2020, actief als D-HALY bij Air Lloyd in Duitsland en voordien als OE-XYW bij Hermos in Duitsland.
Belgische politiehelikopter met registratie G-12
Deze MD-902 politiehelikopter G-12 werd begin december 2020 na zijn nieuwe painting bij Van Nerum in Zellik via de weg vervoerd naar zijn basis op Melsbroek. Het toestel staat intussen nog steeds aan de grond in afwachting van de gereviseerde turbinemotoren.
In kringen van de Luchtpolitie wordt intussen ook al uitgekeken naar het leven na de MD902 helikopters. Ergens tegen 2024/2025 zal de Luchtpolitie toch met 'nieuwe' helikopters moeten worden uitgerust want dan zijn de drie oudste van de huidige toestellen bijna 30 jaar oud. Er gaan stemmen op om de vervanging van deze toestellen te combineren met de vervanging van een aantal helikopters van de Belgische luchtmacht. Of dit een goed zaak is laten we in het midden, maar de keuze van Defensie met betrekking tot helikopters in de afgelopen jaren zijn niet altijd zeer succesvol gebleken.
HB-ZEP op helihaven Meerbeek en op vliegveld Midden-Zeeland
Een Airbus H-120 met registratie HB-ZEP van Heli-Lausanne werd op 28 en 29 apil 2021 opgemerkt op de helihaven Deconinck te Meerbeek en op het vliegveld Midden-Zeeland.
We kregen informatie dat het betreffende toestel zal worden geregistreerd als OO-DDC met basis te Meerbeek en een nieuwe painting kreeg. Het toestel stond sinds 2019 te koop.
Mooie aanwinst voor het Belgisch luchtvaartregister en veel succes gewenst aan eigenaar D. Deconinck.
Nieuwe Chinooks voor de Nederlandse Luchtmacht
In de afgelopen maand kwam op 14 april 2021 de eerste nieuwe Chinook CH-47F MYII CAAS aan op de basis Gilze-Rijen. Met een corona-veilige plechtigheid (zie hier) werd het splinternieuwe toestel, met registratie D-472 aan de traditionele doop onderworpen. Er komen nog 14 Chinook CH-47F MYII CAAS naar Nederland tussen april 2021 en eind 2022.
Intussen werden ook de nieuwe Chinook met registratie D-473, op 6 mei 2021, aan het 298 Squadron op Gilze-Rijen geleverd. Op 9 april 2021 kwam de nieuwe Chinook met registratie D-480 op Gilze-Rijen aan, maar deze moet voor de levering nog worden aangepast door DMO (Defensie Materieel Organisatie).
De levering van nieuwe Chinooks impliceert dat ook de oude Chinooks uit dienst worden genomen. Op 23 april 2021 werd de D-664 en op 6 mei 2021 werd de D-106 uit dienst genomen. We weten nog niet wat het lot is van deze Chinooks.
Drie nieuwe Airbus H125's op weg naar België
Airbus Helicopters kan zich in de handen wrijven. In de komende maanden kan het drie helikopters van het type H-125 uitleveren naar België.
- De H125 met registratie OO-HVA komt met wat vertraging rond in de komende week naar België.
- Twee H125 helikopters komen in de zomer naar België en zijn bestemd voor firma ABK (registratie OO-ABK) en voor de firma G-Force. Dit bedrijf kocht afgelopen zomer een Robinson R66 (OO-GLN).
Oldtimer Bell 47-G met registratie OO-AEH
Na het spijtige overlijden van Eric Bussé werd zoon Yoeri zaakvoerder van Bussé Helikopter. De helihaven Tilburgs in Neerpelt (EBNP) waar deze oldtimer in de werkplaats van Bussé Helikopters staat is inmiddels gesloten. Voor zover we weten heeft de Bell 47-G met registratie OO-AEH, eigendom van Bussé, sinds 2013 niet meer gevlogen en is niet meer vliegwaardig.
Panamese Agusta Koala in de Benelux
Op 23 april 2021 werd een Panamese helikopter aangeleverd bij het helikopteronderhoudsbedrijf Aircraft Solutions op het vliegveld Maastricht / Beek.
De Agusta Koala AW119 met call-sign HP-1593IA werd omstreeks 13u15 gespot op de E313 autoweg te Wommelgem (B) toen deze op een speciale oplegger richting Nederland werd vervoerd. Het toestel kwam toen net uit de haven van Antwerpen waar het per containerschip uit Panama was aangekomen. Om in een container vervoerd te worden moesten rotorbladen en rotorkop van het toestel worden uitgebouwd.
Vanuit Antwerpen ging de AW119 Koala direct naar het vliegveld Maastricht waar het werd afgeladen bij Aircraft Solutions. Het toestel zal in de komende tijd worden gemonteerd en vliegklaar klaargemaakt voor de nieuwe eigenaar. Voor zover bekend zal het toestel in het Amerikaans luchtvaartregister worden ingeschreven maar in de Benelux vliegen.
Vaarwel aan de Airbus EC155's van NHV
Eind vorig jaar kondigde NHV de verkoop aan van zes Airbus EC155 aan de luchtvaartmaatschappij Air Greenland. De toestellen zouden in de loop van 2021 worden geleverd.
Intussen werden de NHV EC155's met registratie OY-HJB en de D-HNHD (de ex OO-NHT) over de weg getransporteerd naar Lelystad waar ze zullen worden geschilderd in de kleuren van Air Greenland door het bedrijf Satys (zie foto - dank aan en copyrights van Cees Romeijn).
We verwachten dat ook de OO-NHJ, de OO-NHK en de OY-HJJ op weg zijn naar Air Greenland.
Naast de verkoop aan Air Greenland heeft NHV ook twee Airbus EC155 helikopters, namelijk de OO-NHP en de OO-NHQ Eurocopter verkocht in Roemenië. Beide toestellen waren voordien actief voor NHV in het Bulgaarse Varna. We zoeken nog uit wie de kopers zijn van deze EC155's.