Bezig met laden...

Logboek

Boeing stelt de Duitse CH-47F Block II voor... en Belgie?

Boeing stelt de Duitse CH-47F Block II voor... en Belgie?

Nu Boeing de eerste Chinook CH-47F Block II aan het Amerikaans leger heeft uitgeleverd stelt het de Duitse Chinook Block II voor.

De Boeing CH-47F Block II Chinook is een ultramoderne, beproefde en capabele helikopter voor meerdere missies. Het was de keuze van de Duitse Defensie als  de vervanger voor de Sikorsky CH-53G helikopters die aan het einde van hun lifecycle komen. 

Met meer dan 950 vliegtuigen in 20 landen, waaronder 8 NAVO-landen, maakt de Chinook onmiddellijke mondiale interoperabiliteit mogelijk met de laagste exploitatie- en aanschafkosten. Boeing en de CH-47F Chinook staan, samen met een sterk Duits industrieel team, klaar om de Bundeswehr en zijn missies vandaag en nog vele decennia te ondersteunen. De Duitse Chinook-vloot zal uit 60 helikopters bestaan.

Baanbrekende technologieën

Met behulp van de nieuwste technologieën voldoet de Chinook aan alle eisen van de Bundeswehr voor een zwaartransport-helikopter. Tot in de jaren 2060 zal de Chinook blijven dienen als de ruggengraat van gevechts-, logistieke en humanitaire missies voor het Amerikaanse leger en twintig internationale operators, met behoud van de modernste technologie.

  • Digitaal automatisch vluchtcontrolesysteem (DAFCS)
    • state-of-the-art vluchtcontrolemogelijkheden. Hierdoor kan het cockpitpersoneel missies uitvoeren die voorheen te riskant waren.
  • Laad- en lossysteem voor vracht (COOLS)
    • snelle herconfiguratie van de helikoptervloer voor het vervoeren van passagiers of vracht.
  • Extern drievoudig, verwisselbaar haaksysteem
    • maakt het mogelijk om enkele, dubbele of driepuntslasten of drie afzonderlijke lasten tegelijkertijd te hanteren.
  • Geoptimaliseerd elektrisch systeem
    • voor ongeëvenaard situationeel bewustzijn en overlevingsvermogen gedurende een uitgebreid missieprofiel.
  • Common Avionics Architecture-systeem (CAAS)
    • glazen cockpit met vluchtsysteem, vlucht-, missie- en communicatiebeheerfuncties.
  • Gemoderniseerd casco
    • met minder onderdelen en minder onderhoud.
  • Tandem-rotoren 
    • maken een staartrotor als tegenkoppel overbodig. Het volledige vermogen van de motor kan worden gebruikt voor het heffen en/of vliegen. Het unieke tandemrotorontwerp van de Chinook zorgt voor meer stabiliteit bij harde wind, een groter zwaartepunt en de laagste downwash van alle zware transporthelikopters.
  • Eenvoudiger brandstofsysteem met groter bereik
    • voor het vliegen over langere afstanden en voor de meest veeleisende missies.
    • Het vereenvoudigde brandstofsysteem bevordert de duurzaamheidsefficiëntie, waardoor de onderhoudslast en -kosten worden verminderd.
  • Bijtanken in de lucht
    • voor maximale prestaties, geoptimaliseerd brandstofverbruik en maximale betrouwbaarheid.
  • Dankzij een verbeterde aandrijflijn, de versterkte romp en het verbeterd brandstofsysteem biedt de CH-47F Block II een extra maximaal brutogewicht van 4.000 pond (1.800 kilogram) en is de actieradius voor vrijwel alle ladingen groter.
  • De verbeterde betrouwbaarheid van het nieuwe rotorsysteem minimaliseert ongepland onderhoud.
  •  

Klaar voor gebruik 

Met een leveringssnelheid van ruim 12 CH-47F’s per jaar wordt de Chinook betrouwbaar geproduceerd en is een vlotte ingebruikname gegarandeerd. 

Met enkele miljoenen vlieguren is de Chinook een beproefd multi-missieplatform dat decennia lang betrouwbaar zal voldoen aan de specifieke eisen van de Duitse luchtmacht. Het Amerikaanse leger heeft Chinook-helikopters in Duitsland gestationeerd, waardoor directe synergie-effecten op het gebied van training en interoperabiliteit voor de Bundeswehr mogelijk zijn. Samenwerking met andere Chinook-operators in Europa, zoals de Nederlandse Koninklijke Luchtmacht, zal ook verschillende synergiën creëren op het gebied van operaties, onderhoud en reparatie.

De CH-47F Chinook is ook een kosteneffectieve oplossing voor de missievereisten van de Bundeswehr. De Chinook heeft de laagste vluchtkosten per uur in zijn klasse en aanzienlijk lagere aanschaf- en onderhoudskosten.

Alleen al in de afgelopen tien jaar behaalde de Chinook 1,5 miljoen vlieguren met een gedocumenteerd gemiddeld beschikbaarheidspercentage tot 85%, een bewijs van het hoge niveau van operationele paraatheid.

Wat kost het Duitse Chinook-project?

De aankoop van de 60 Chinook-helikopters kost € 6,27 miljard terwijl daarbovenop ook een bedrag van € 700 miljoen voorzien is voor onderhoud, € 240 miljoen voor nationale bestellingen en € 750 miljoen voor de nodige infrastructuurwerken. Of hier ook simulatoren zijn voorzien is nog niet bekend. De levering van de nieuwe helikopters staat gepland tussen 2027 en 2033.

In het totaal kost het Chinook-project dus € 8 miljard. De originele projectbegroting was € 6 miljard maar dat is 5 jaar later door extra uitrustingen, inflatie en de duurdere dollar 33% duurder geworden. 

 

En België?

In het STAR-plan 2022 van de Belgische Defensie (pag 83) staat letterlijk: "In een tweede stap (nvdr: na de aankoop van de 15 LUH helikopters Airbus H145M) wordt een vloot zwaardere helikopters (Heavy Transport Helicopters - HTH) verworven met de ambitie om één compagnie in één lift te kunnen vervoeren. Deze behoefte komt voornamelijk voort uit de capaciteit Special Operations. Deze helikopters moeten daarom gecertificeerd worden als “Special Operations Capable”.

Deze beschrijving past perfect voor de Chinook en buiten de peperdure CH-53 King Stallion is er geen ander Westerse militaire helikopter die aan deze beschrijving voldoet. Moeten we dan besluiten dat België ook de Chinook zal aankopen? Misschien want het plan voorziet in de uitdienststelling en verkoop van de vier NH90 TTH helikopters en dan heeft de Belgische Defensie helemaal geen middelzware of zware transporthelikopters meer.

Natuurlijk blijft de vraag of de nieuwe Belgische federale regering aan het STAR-plan zal vasthouden of een eigen plan zal schrijven. En met een nieuwe Defensieminister en een nieuwe Stafchef van het leger zou het plan er wel eens anders kunnen uitzien.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *