De grootste helikopteroperator ter wereld, het fusiebedrijf Bristow, heeft zijn resultaten van haar vierde kwartaal 2022 bekend gemaakt, en van het volledige jaar 2022 (periode 1/1 tot 31/3/2022). Klik hier voor het volledige persbericht
Overzicht van de business hoogtepunten van het afgelopen kwartaal
- Aankondiging van de acquisitie van BIH (British International Helicopters Limited) van de Rigby Groep - zie eerder artikel
- Het afgelopen jaar is Bristow uitgebreid tot buiten de belangrijke overheidscontracten van het VK en de VS en omvat het nu ook Nederland, de Nederlandse Caraïben en de Falklandeilanden (BIH).
Overzicht van de financiële resultaten van het afgelopen kwartaal
in $ miljoen | kwartaal 3/2022* | kwartaal 4/2022* |
Operationele omzet | 285 | 275 |
EBITDA** (aangepast) | 31 | 36 |
EBITDA (origineel) | 26 | 26 |
* Het Bristow financieel kwartaal 3/2022 is het kalenderkwartaal 4/2021, 4/2022 is het kalenderkwartaal 1/2022.
** EBITDA = 'Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization' en is een maatstaf voor de brutowinst van een bedrijf, zonder aftrek van de in de definitie genoemde kosten.
In het afgelopen 4e kwartaal was de omzet $ 10 miljoen lager dan het vorige kwartaal. De daling is te wijten aan minder vlieguren voor de contracten in Europa.
De vooropgestelde $ 50 miljoen kostenbesparingen op jaarbasis in het kader van de fusie van Bristow en Era zijn volgens het management nu volledig gerealiseerd en zullen in de volgende kwartalen tot uiting komen in de resultaten.
Bristow heeft per 31/03/2022 een vloot van 213 helikopters in dienst waarvan 177 in eigendom en 34 onder een leasing-overeenkomst. Bristow bezit nog twee laatste Airbus H225 helikopters, die buiten dienst zijn gesteld en grotendeels afgewaardeerd; ze staan te koop. Concurrent NHV heeft zijn laatste twee H225 verkocht in het afgelopen kwartaal.
Overzicht van de financiële resultaten van het afgelopen jaar
in $ miljoen | jaar 2021 | jaar 2022 |
Operationele omzet | 1.139 | 1.139 |
EBITDA (aangepast) | 168 | 152 |
EBITDA (origineel) | 65 | 112 |
Over het ganse boekjaarjaar eindigend op 31 maart 2022, rapporteerde Bristow een nettoverlies van $ 15,8 miljoen op een omzet van $ 1,1 miljard vergeleken met een nettoverlies van $ 56,1 miljoen op een bedrijfsopbrengst van $ 1,1 miljard voor het fiscale jaar eindigend op 31 maart 2021 (vorig boekjaar).
De bedrijfsopbrengsten uit olie- en gasdiensten waren in het lopende jaar $ 20,3 miljoen lager, voornamelijk als gevolg van een lager gebruik in de regio's Afrika en Europa, gedeeltelijk gecompenseerd door het voordeel van een volledig jaar na de fusie en een hogere omzet in Amerika.
Conclusie:
In het voorbije 4e kwartaal realiseerde Bristow een vergelijkbaar - minder goed financieel resultaat - als in het 3e kwartaal. Daarvoor zijn vooral een aantal niet-operationele redenen verantwoordelijk, operationeel is het resultaat lichtjes beter. Het effect van de kleinere vloot, de kostenbesparingen en een stabiele omzet zullen het resultaat in de komende periodes verder moeten verbeteren.
Er is duidelijk nog werk aan de winkel voor deze fusieonderneming een winstgevend helikopterbedrijf zal worden. Het is vooral uitkijken naar de evolutie van de olie- en gasindustrie nu de prijzen in deze sector sterk zijn gestegen. Dit zou stilaan een heropleving in de offshore transporten moeten laten zien; Bristow was in 2022 nog steeds voor 67% van zijn gefactureerde omzet afhankelijk van de offshore olie- en gasindustrie.
Bristow is actief in de zoektocht om de helikoptermarkt en de stadstaxi te elektrificeren en heeft daarom samen met Eve, Vertical Aero en Overair partnerships aangegaan om dit te onderzoeken.