Bezig met laden...

Logboek

Sikorsky viert 100 jaar innovatie samen met Sergei Sikorsky

Sikorsky viert 100 jaar innovatie samen met Sergei Sikorsky

Honderd jaar geleden richtte immigrant en luchtvaartpionier Igor Sikorsky, Sikorsky Aero Engineering Company op in een kippenboerderij in de buurt van Roosevelt Field, op Long Island New York. Met een klein team van ingenieurs, van wie velen ook immigranten waren die de Russische revolutie ontvluchtten, richtte Igor zijn nieuwe bedrijf op en begon hij te werken aan de ontwikkeling van een nieuw vliegtuig met vaste vleugels, de S-29A.

Hoewel de S-29A nooit in massa werd geproduceerd, zorgde het voor publiciteit die investeerders aanmoedigde, waardoor het bedrijf later de S-38 amfibie en een aantal andere "vliegende boten" met vaste vleugels kon produceren.

Een idee opnieuw bekijken waarvoor de tijd was gekomen

Igor had al in 1908 geprobeerd helikopters te ontwerpen, maar de motortechnologie was niet voldoende ontwikkeld om girovliegtuigen in staat te stellen te vliegen. Hij legde het experiment op de plank, maar maakte van de gelegenheid gebruik om zijn helikopteridee in de jaren dertig opnieuw te bekijken toen de motortechnologie volwassen werd.

In 1929 verhuisde Igor zijn bedrijf naar Stratford, Connecticut. Het bedrijf groeide en verhoogde de productie van vliegtuigen. "Tegen 1934, 1935 was ik me terdege bewust van het feit dat papa thuis zou komen van de fabriek, op dat moment druk bezig met het bouwen van de grote Pan-Amerikaanse klipper schepen, de vliegboten voor de Noord-Atlantische Oceaan en de Stille Oceaan," zei Sergei Sikorsky, Igors oudste zoon.

"Maar s avonds kwam hij thuis en bracht twee of drie uur door in zijn privékantoortje. En daar verschenen de eerste schetsen voor wat de VS-300 zou worden. En ik sloop er af en toe naar binnen en keek hoe mijn vader de allereerste helikopter berekende of schetste."

Op 19 maart 1935 kreeg Igor patent nr. 1.994.488 voor zijn 'Direct Lift Aircraft'-ontwerp. Hij bracht het ontwerp, zijn droom, tot werkelijkheid op 14 september 1939, toen hij de eerste praktische helikopter, de VS-300, bestuurde toen deze ongeveer 10 seconden van de grond kwam (zie foto).

"Ik herinner me ongeveer de tweede of de derde dag nadat de VS-300 enkele centimeters van de grond was getild, vader nam mama en mijn broer, Nikolai, en ik, en we stonden geduldig buiten in het veld en keken opnieuw naar een lancering, waarschijnlijk lancering nummer drie of vier van de VS-300, met papa aan het stuur,' zei Sergei.

Op 14 mei 1940 ontving Igor helikopterpilootlicentie nr. 1 van de staat Connecticut. In 1942 had Igor de technologie voldoende ontwikkeld om de eerste van duizenden militaire helikopters, de XR-4, aan de Amerikaanse luchtmacht te leveren (zie foto).

Het bedrijf van Sikorsky bloeide in de decennia die volgden, met duizenden werknemers die helikopters ontwierpen en produceerden waarmee bemanningen over de hele wereld uitdagende missies konden uitvoeren en levens konden redden.

"Igor Sikorsky toonde een passie voor innovatie en het lef om zijn visie tot wasdom te brengen", aldus Paul Lemmo, president van Sikorsky. (zie foto met zoon Sergei Sikorsky en mevrouw Sikorsky op de viering 100 jaar Sikorsky)  "Al 100 jaar zetten onze medewerkers de innovatiecultuur voort die hij is begonnen, terwijl we klanten over de hele wereld helpen bij het uitvoeren van moeilijke en soms gevaarlijke missies."

Zo begon niet alleen een nieuwe luchtvaartindustrie, maar ook een erfenis van baanbrekende vluchtoplossingen die zijn ontworpen om mensen altijd en overal thuis te brengen. Het begon allemaal met de droom van Igor Sikorsky en die duurt vandaag voort in 'zijn' bedrijf.

Foto 1 & 2 © Sikorsky - foto 3 © Helispot

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *