Het gaat helemaal niet goed met de helikopters en de helikopterpiloten van de Duitse Bundeswehr.
Door een gebrek aan vliegklare helikopters zijn in het afgelopen jaar 15% van de helikopterpiloten niet aan voldoende vlieguren geraakt om hun vlieglicentie te verlengen. Deze piloten mogen dus een deel van hun peperdure opleiding overdoen als de Bundeswehr hun alsnog wil inzetten als helikopterpiloten.
Het Ministerie van Defensie moest deze cijfers vrijgeven na een parlementaire vraag van Agnieszka Brugger van de Groenen.
- In 2017 verloren 19 van de 129 helikoperpiloten hun licentie door onvoldoende vlieguren
- In 2016 verloren 12 van de 135 helikopterpiloten hun licentie door onvoldoende vlieguren.
De Bundeswehr kon middels additionele training alsnog deze piloten terug hun licentie vrijgeven. Parlementslid Brugger wees op het feit dat minder dan 40% van de legerhelikopters vliegklaar zijn. Minister van Defensie Ursula von der Leyen en de legertop zouden deze situatie niet meer onder controle hebben.
De Bundeswehr gaf zelf een rapport vrij waarin stond dat in Februari 2017:
- 16 van de 72 CH53 transport helikopters buiten dienst waren
- 13 van de 58 NH90 helikopters buiten dienst waren
- de Bundeswehr regelmatig burgerhelikopters huurt om zijn piloten te laten vliegen.
Der Spiegel schreef eind 2017 dat de minister van Defensie een €21 miljoen contract heeft getekend met de ADAC, General German Automobile Club, die een vloot heeft van EMS helikopters, om 6.500 vlieguren te 'kopen'.
De Duitse oppositie wijt de ganse situatie aan het jarenlang beknibbelen op de begroting van Defensie. Maar ook de nieuwe begroting van Defensie is miljarden € lager dan de vraag van de Minister.
Wordt ongetwijfeld vervolgt.
PS: misschien interessant om de cijfers op te vragen van de Nederlandse of Belgische helikopters en hun beschikbaarheid.