Het Argentijnse helikopterbedrijf van Augusto Cicaré opent een vestiging in Mainz om zijn UL-helikopters in Europa te verkopen.
Nu Cicaré in Duitsland - door de wijzigingen in de UL-voorwaarden - meer mogelijkheden ziet, denkt het ook op de Europese markt een plaats te kunnen veroveren voor zijn ultra-light helikopters.
Augusto Cicaré, intussen 77 jaar, twee van zijn zonen, en zowat dertig medewerkers en ingenieurs zijn het hart van de helikopterfabriek die gevestigd is in Saladillo, een landbouwstreek op 200 km van Buenos Aires, Argentinië.
Gefascineerd door het technische genie van Augusto kwamen Airbus Helicopters, Leonardo, Sikorsky en Robinson hier reeds op bezoek met een of ander zakenvoorstel. Maar niets kon Augusto verleiden om zijn technologie te verkopen. Hij bezit ook een grote kennis op gebied van militaire helikopters.
Het Cicaré besturingssysteem (patent in 1990) is wel degelijk uniek omdat de swashplate onderaan de mast geplaatst is en dat de stangen die de rotorbladen aansturen in de rotormast zitten.
De Cicaré 8 is een tweezits helikopter en is alleen als zelfbouwkit beschikbaar. Zowel cabine als rotor zijn uit composietmaterialen opgebouwd en ondersteunt door een stalen constructie. Het toestel heeft een MTOW van 450kg.
De motor van model 8 is een EpaPower EPA-917-Ti met 135 HP vermogen, deze is op de viercilinder-viertakt boxermotor Rotax 900 gebaseerd. De bouwkit zonder motor kun je kopen voor $121.500.
Jan Meewes, is benoemd als CEO van Cicaré Europe, hij zal moeten zorgen voor de verkoop van de kits in de Benelux.