De Bell V-280 Valor heeft een volgende belangrijke stap gezet naar de certificering.
Na de geslaagde maidenvlucht op 18 December vorig jaar slaagde Bell nu met de V-280 Tiltrotor in 'cruise mode'. Hierbij moeten de rotors in vlucht pivoteren van verticale modus naar voorwaartse modus. Daarbij bereikte de V-280 een snelheid van 190 kts airspeed. In het totaal heeft het testmodel reeds 27 vlieguren en 90 motor uren in zijn vliegboek staan.
De vlucht ging door op 11 Mei op de testterreinen van de fabriek in Amarillo, in de Amerikaanse staat Texas. Het V-280 Tiltrotor team werkt nu verder om de snelheid geleidelijk verder te testen en op te drijven tot 280 kts kruissnelheid.
De V-280 Tiltrotor is Bell's voorstel voor het U.S. Army’s Joint Multi-Role Technology Demonstrator (JMR-TD) programma, de voorloper voor het Future Vertical Lift (FVL) programma die de vervanging zoekt voor de huidige generatie Sikorsky UH-60 Black Hawks en Boeing AH-64 Apaches.
Aangedreven door twee 5.000 hp General Electric T64-GE-419 turbines, kan de V-280 twee piloten, twee crew leiders en 11 tot 14 passagiers over een afstand van 500 tot 800 NM vervoeren. De helikopter moet op termijn ook de V22 vloot, een Boeing - Bell product, doen vergeten die sinds zijn indienststelling in 2007 ongeveer 430.000 uren heeft gevlogen.